Какво е пласментна политика? Фактори и елементи
Какво е пласментна политика?
Под пласментна политика на предприятие се разбира система от действия, които привеждат продукта от производителя до потребителя, включително и продажбата, като се осигурява максимално задоволяване на желанията на купувача при приемливи разходи за предприятието.
След реализацията на продукта фирмата си възвръща направените разходи по производството и реализацията и се образува печалба. Всяко предприятие трябва да има политика за пласмента на продуктите си. Пласментната политика е важна съставна част от цялата пазарна стратегия на предприятията.
Пласментна политика |
Фактори за пласментна политика
Пласментната политика съчетава:
- - изискванията на пазара,
- - технологичните възможности,
- - ресурсите за дефиниране на нови дизайни на продукти,
- - необходимите процеси на производство и поддръжка на място.
Пласментната политика играе съществена роля в реализацията на продукцията, която е последния етап от възпроизводствения процес на предприятието. По този начин качествота на пласмента е решаваща предпоставака за добри резултати от реализацията на фирмената продукция.
Дистрибуция
Основен елемент на пласментната политика е дистрибуцията. Тя включва действия свързани с предвижването и разпределението на продукцията по пътя от производителя до протребителя. Тя бива няколко вида:
Интензивна дистрибуция
Интензивната дистрибуция е подходяща за стоки, които се купуват често и в малко количество. Тя цели максимален брой продавачи на дребно да предлагат нейния продукт на пазара. В този случай фирмата има минимален контрол върху мрежата за разпространение.
Селективна дистрибуция
Селективната дистрибуция е подходяща за по-скъпи и по-рядко купувани стоки. При нея се използват само част от наличните дистрибутори, подбирани по множество от критерии:
- – размер на дистрибутора,
- – качество на предлаганите услуги,
- – техническа компетентност.
Това позволява на фирмата:
- - да провежда съвместни промоции,
- - да получава информация за пазара,
- - да доставя по-добри стоки и услуги,
- - да минимизира складовите запаси.
Изключителна дистрибуция
Изключителната дистрибуция е подходяща, когато компанията иска да диференцира своя продукт на базата на високо качество, престиж или изключително обслужване. Тя разчита само на един дистрибутор за разпространение на продукцията в дадена географска територия. Изключителният дистрибутор се задължава да не продава други конкурентни продукти. Такава система на дистрибуция .
Франчайзинг
Франчайзингът е особена форма на изключителна дистрибуция, като система на договорна вертикална интеграция, при която франчайзинго–получателят получава подкрепа и услуги от франчайзингодателя, като купува правото да ползва широко известна търговска марка върху дадена територия.
|
Канали за реализация на продукцията
Системата от канали за реализация на произвежданата продукция е организирана и управлявана съвкупност от различни видове звена, които фирмата изгражда или ползва на договорна основа за целите на ефективна реализация на продукцията. Каналите за реализация са установени по опредлен начин, като са обособени от организационно-управляващата точка, през които продуктите преминават по своя път от производителя до потребителя.
Каналът за реализация е съвкупност от посредници, които осъществяват пласмента на продукцията. Те могат да бъдат:
- Търговци на едро
Търговците на едро са фирми или физически лица, които купуват продуктите от производителя и ги продават на търговците на дребно или на други търговци на едро.
- Търговци на дребно
Търговците на дребно са фирми или физически лица, които продават стоки и услуги директно на крайните потребители.
- Брокери
Брокерите са посредници, които нямат собственост върху продуктите, като търгуват на комисионни начала. Те свързват купувача с продавача.
- Агенти
Агентите са представители на производителя или търговеца на едро, продават продуктите им на съответните потребители, като те не придобиват собственост върху продукта.
След като брокерът изпълни своята задача е ред на агента да договори условията на сделката и тя да бъде сключена.
Пласментни пазари
Пласментната политика разглежда два основни вида пазари:
– За потребителски стоки,
Системата от канали за реализация показва най-голямо разнообразие по отношение на потребителските стоки.
– За инвестиционни стоки.
Дистрибуционната политика по отношение на пазарите за инвестиционни стоки предлага много по ограничен избор и развитие на спектъра от варианти на канали за реализаия.
Пласментни подходи
Пласментната политика разглежда два подхода за излизане на пазара:
- Пряк достъп
Прякият достъп се остига чрез предвижване на стоката от продавача до купувача без посредник. Този подход се използва:
- - при големи количества продукция,
- - когато продуктите бързо се развалят,
- - при скъпи машини.
- Непряк достъп
Непрякияг достъп се използва при продажбата на стоки с ниска цена, купувани в малки количества, но от голям брой разпръснати продавачи.
----------------
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Моля, само сериозни коментари. Публикуват се след одобрение на редактор.