Translate

Дистрибуционна политика

 

Дистрибуционна политика като елемент на маркетинга

Системата на дистрибуция на която и да е фирма не би била ефективна без да се синхронизира всяка една от дейностите й, за бъде постигната ефективност в процесите на производството и потреблението и техните системи:

  • снабдяване,
  • управление на производството и
  • физическа дистрибуция е необходима логистиката.
Тя включва цялостния материален поток от доставката на суровините до довеждане на готовата продукция до крайния потребител, както и свързаните с него информационни потоци.

Първият процес е избор на доставчици и завършва с доставянето на количествата до фирмата получател.

Оперативното управление на производството обхваща втория процес.

Третият процес е свързан с планирането и продажбата на произведената продукция. Този процес е комплекс от дейности свързани с физическата дистрибуция. Това са:
  • обработка на поръчките;
  • складиране; 
  • управление на запасите;
  • транспортиране;
  • опаковане и
  • информационно осигуряване.
Ефективността на физическата дистрибуция има голямо отражение върху потребителското удовлетворение и върху разходите на фирмата.

Обработка на поръчките

Цикълът на изпълнение на поръчките започва с приемането на поръчката. Следва
  • проверка, 
  • установяване на наличност, 
  • потвърждаване, 
  • подготовка за експедиция, 
  • доставка на клиента. 
След това е необходимо да се попълнят запасите и да се извършат няколко счетоводни процедури – фактури, осчетоводяване и плащане.

Складиране

Важна част е съхранението и складирането, защото производствените и потребителските цели рядко съвпадат. Складовете изпълняват основна роля при физическата дистрибуция. Чрез тях се изпълняват различни функции, като
  • индентифициране, 
  • сортиране, 
  • доставка, 
  • съхранение, 
  • формиране и 
  • разпределяне. 
Складовете биват частни и публични, като тяхната оптимална готовност се подържа от ръководството, което трябва да следи за количествата и оптимизацията на тяхното осигуряване.

Управление на запасите

Те са функция, която има за цел да удовлетвори всички потребности на клиентите. Голяма част от активите на фирмите се формират от запасите (до 40%).

Управлението на запасите се разделя на две основни групи:
  • първата група осъществява предлагане, базирано на прогнози, а 
  • втората предлагане, базирано на поръчки. 
Настояща тенденция е фирмите да се ориентират все повече към предлагане базирано на конкретни поръчки, защото значително се намаляват разходите за запази и в същото време намаляват рисковете, свързани с тях.

Транспортен модел на обслужване

Третият етап е свързан с транспортните операции и с избора на транспортен модел за обслужване на дистрибуционните канали на фирмата. Транспортът създава удобства от време и място на продуктите на фирмата, като ги предвижва от мястото на производство до мястото на тяхното крайно потребление

Всяка фирма използва различни видове транспорт в зависимост от естеството на продукта, териториалното разпределение на целевите пазари, системата на организация и управление на пласмента, използваните канали за дистрибуция, финансовите възможности и други.

Основните проблеми за решаване са свързани с оптимизиране на избора на вида на транспортното средство в зависимост от конкретните изисквания, връзки и зависимости с другите елементи на физическата дистрибуция.

Опаковане

Опаковането е подпомагаща дейност, която допринася за ефективността на дейностите по транспортиране, складиране и обработка на поръчките. От съществено значение са
  • здравината на опаковките, 
  • техният дизайн и 
  • маркирането на опакованите продукти 
с тъй наречените щрихкодове, чрез които се контролират произхода на продуктите, складовите наличности, пазарът за който са предназначени продуктите и продажбите.

Информационно осигуряване

Поддържането на информация, т.е. информационното осигуряване подпомага всички други логистични дейности, като придоставя информация за тяхното планиране и управление.

Всички гореописани елементи на физическата дистрибуция са свързани помежду си и само интегрираното им управление довежда до подобряване организацията на дистрибуционната дейност и като цяло до повишаване ефективността на логистичната система.

Физическата дистрибуция, като основен елемент на маркетинга за всяка фирма, определя равнището на обслужване на клиентите.
-------------------------------------------------

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Моля, само сериозни коментари. Публикуват се след одобрение на редактор.

Популярни публикации - В помощ на българите у нас и по света:

Посетители

Translate / Перевод

Последователи - Абонати: