Дистрибуционна политика като елемент на маркетинга
Системата на дистрибуция на която и да е фирма не би била ефективна без да се синхронизира всяка една от дейностите й, за бъде постигната ефективност в процесите на производството и потреблението и техните системи:
- снабдяване,
- управление на производството и
- физическа дистрибуция е необходима логистиката.
Оперативното управление на производството обхваща втория процес.
Третият процес е свързан с планирането и продажбата на произведената продукция. Този процес е комплекс от дейности свързани с физическата дистрибуция. Това са:
- обработка на поръчките;
- складиране;
- управление на запасите;
- транспортиране;
- опаковане и
- информационно осигуряване.
Обработка на поръчките
Цикълът на изпълнение на поръчките започва с приемането на поръчката. Следва
- проверка,
- установяване на наличност,
- потвърждаване,
- подготовка за експедиция,
- доставка на клиента.
Складиране
Важна част е съхранението и складирането, защото производствените и потребителските цели рядко съвпадат. Складовете изпълняват основна роля при физическата дистрибуция. Чрез тях се изпълняват различни функции, като
- индентифициране,
- сортиране,
- доставка,
- съхранение,
- формиране и
- разпределяне.
Управление на запасите
Те са функция, която има за цел да удовлетвори всички потребности на клиентите. Голяма част от активите на фирмите се формират от запасите (до 40%).
Управлението на запасите се разделя на две основни групи:
- първата група осъществява предлагане, базирано на прогнози, а
- втората предлагане, базирано на поръчки.
Транспортен модел на обслужване
Третият етап е свързан с транспортните операции и с избора на транспортен модел за обслужване на дистрибуционните канали на фирмата. Транспортът създава удобства от време и място на продуктите на фирмата, като ги предвижва от мястото на производство до мястото на тяхното крайно потребление
Всяка фирма използва различни видове транспорт в зависимост от естеството на продукта, териториалното разпределение на целевите пазари, системата на организация и управление на пласмента, използваните канали за дистрибуция, финансовите възможности и други.
Основните проблеми за решаване са свързани с оптимизиране на избора на вида на транспортното средство в зависимост от конкретните изисквания, връзки и зависимости с другите елементи на физическата дистрибуция.
Опаковане
Опаковането е подпомагаща дейност, която допринася за ефективността на дейностите по транспортиране, складиране и обработка на поръчките. От съществено значение са
- здравината на опаковките,
- техният дизайн и
- маркирането на опакованите продукти
Информационно осигуряване
Поддържането на информация, т.е. информационното осигуряване подпомага всички други логистични дейности, като придоставя информация за тяхното планиране и управление.
Всички гореописани елементи на физическата дистрибуция са свързани помежду си и само интегрираното им управление довежда до подобряване организацията на дистрибуционната дейност и като цяло до повишаване ефективността на логистичната система.
Физическата дистрибуция, като основен елемент на маркетинга за всяка фирма, определя равнището на обслужване на клиентите.
-------------------------------------------------
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Моля, само сериозни коментари. Публикуват се след одобрение на редактор.