Translate

Печалба в бизнеса | dLambow


Определение и формула за печалба в бизнеса.


Какво е печалба?

Брутната печалба е сумата, с която приходите надвишават разходите (положителната разлика между тях). Ако разликата е отрицателна, тогава говорим за загуба. Печалбата е доход, чийто източник е принадената стойност, създадена от бизнеса. Печалбата (в английски език - profit, gain, return) е превишението в парично изражение на приходите от продажби на стоки и услуги над разходите за тяхното производство или придобиване. Размерът на печалбата характеризира успеха на правенето на бизнес, като печалбата обикновено е основна цел и движещ мотив на всички видове предприемачество.

Формулата за печалба


    Печалба = Приходи - Разходи.


Това е един от най-важните показатели за финансови резултати на икономическата дейност на субектите за предприемачество, физически лица или организации, заради който се осъществява съответния бизнес.

Печалба в бизнеса
Печалба в бизнеса

Видове печалби

Концепцията за "печалба" е двусмислена, като обикновено се разграничава:


- Счетоводна печалба

Разликата между размера на прихода, приет за счетоводство и това, което се счита за разходи.


- Икономическа печалба

Това е по-неформален показател. Тя е остатъкът от общия приход след приспадане на всички разходи, разликата между счетоводната печалба и допълнителните разходи, като: некомпенсирани собствени разходи на предприемача, които не са включени в себестойността, понякога дори "загубени печалби“, разходи за „стимули“ за длъжностни лица в корупционни условия, допълнителни бонуси за служители и др.


Освен това може да се говори за:

  • - брутна (балансова, обща) печалба и
  • - нетна печалба - останала след плащане на данъци и удръжки от брутната печалба.

 

В икономическата теория се разграничават още следните видове печалби:

  • - икономическа печалба;
  • - счетоводна печалба;
  • - печалба от продажби;
  • - пределна печалба;
  • - брутна печалба;
  • - балансова печалба;
  • - чиста печалба;
  • - печалба (загуба) преди данъчно облагане;
  • - печалба (загуба) от обичайна дейност;
  • - оперативната печалба;
  • - номинална;
  • - истинска;
  • - минимална;
  • - нормална (задоволителна);
  • - максимална;
  • - целева;
  • - неполучена;
  • - предприемаческа;
  • - допустима;
  • - неразпределена;
  • - облагаема и необлагаема;
  • - консолидирана;
  • - оставаща на разположение на предприятието.




Други понятия, свързани с печалбата

 

Норма на възвръщаемост

Важен показател за ефективността на предприемаческата дейност е нормата на възвръщаемост, която се изразява като съотношението на масата на печалбата (P) към авансовите разходи, състоящи се от разходите за средства за производство и разходите за заплати. В икономическата практика обикновено се изчислява годишната норма на възвръщаемост. Размерът на нормата на възвръщаемост зависи от абсолютната стойност на печалбата, както и от размера на заплатите на работниците и структурата на капиталовите разходи.

Добавена стойност.

Основа на всяка печалба (П.) представлява добавена стойност, която се проявява под формата на “работа” на капитала, като това определено не е свързано нито с измама, нито с принуда. Специфичната “стока” - работна сила, е способна да създава нова стойност, чийто размер превишава плащаната работна заплата.

Загуба.

Но, обърнете внимание, че тук става дума за преобразуваната форма на добавена стойност, тъй като част от нея се трансформира под формата на разходи за суровини, енергия, заплати, лихви по кредити, данъци и т.н. Т.е. прихода е едно, а разходите са друго и ако последните са по-големи, всъщност имаме загуба, което означава, че не сме си свършили работата като хората.

Формиране на печалба като парични натрупвания.

Всяко предприятие, независимо от формата на собственост, формира печалба във вид на парични натрупвания, които характеризират резултатността от неговата икономическа дейност сред обществото и се явяват показател, който най-пълно отразява

  • - ефективността на производство,
  • - обема и качеството на произведената продукция,
  • - състоянието на производителността на труда,
  • - степента на използване (натоварване) на производствените фондове,
  • - организацията на управление,
  • - материално-техническото снабдяване,
  • - ефективността на маркетинга и рекламата,
  • - степента на удовлетворяване на потребителските нужди,
  • - нивото на себестойност

и оказва стимулиращо въздействие по укрепване на търговските сметки и интензификацията на производството (разширено възпроизводство), независимо от формата на собственост. Друг е въпроса, че при частна собственост, така се стимулира конкретно лице - предприемач, а при държавна собственост, тя бива изземвана от държавата и преките осъществители на дейността остават стимулирани само с една заплата, което е недостатъчно и убиващо.

Чиста печалба.

Чистата печалба е частта от общата балансова (счетоводна) П., която остава на разположение в предприятието, след като от нея са платени разни данъци, отчисления и други задължителни плащания към бюджета. Тя се използва за увеличаване на оборотните средства на фирмата, за формирането на различни фондове и резерви и за реинвестиране в производството. От нея се изплащат и дивидентите на собствениците, от които държавата смъква още веднъж данък дивидент от тях.

Чист доход.

В икономиката се разглежда един вид чист доход от вложения собствен или зает капитал и поетия риск от предприемаческата дейност, който подлежи на разпределение като дивидент между собствениците, след като бъде обложен с данък върху печалбата и / или дивидентите и е основа за понататъшно икономическо развитие.

Икономическа ефективност.

Икономическата печалба е една от формите на чист доход в обществото, създаван в сферата на материалното производство, като чрез него се характеризира икономическата ефективност от работата на предприятието - основен източник за развитие на бизнеса и материално стимулиране чрез получаването на трудово възнаграждение и дивиденти.

Икономическа заинтерисованост от "профита"

Значението на профита (от англ. profit) е обусловено от това, че от една страна той зависи от качеството на работа на фирмата, създавайки икономическа заинтерисованост от по-ефективно използване на ресурсите, от друга страна, е основен източник за производствено и социално развитие, а от трета страна е най-важния източник за формиране на държавния бюджет (социалната функция на парите).

Резултат от стопанска дейност.

Печалба е резултата от стопанската дейност на едно предприятие, изразен в стойностна форма и характеризиращ в абсолютно изражение ефективността от използването на средствата в разпореждане на компанията и източниците на тяхното възникване. Една от главните цели е да се максимизира доходността от стопанската дейност.




Умението да се управлява печелившо.

В тази връзка, определящ момент е не само формирането на печалба, като важен икономически показател, но и умението да се управлява по печеливш начин обема на продажбите. Следва, обаче, да се отбележи, че в определението на понятието печалба се влага различно съдържание от гледна точка на:

  • - финансовите разчети,
  • - счетоводното отразяване и
  • - данъчното законодателство.

Това усложнява процеса на разбиране и използване на понятието, което налага всеки човек от бизнеса да вникне внимателно в същността на термина, неговите разновидности и така да се избегнат конфузиите. Затова в следващи публикации ще продължим да разнищваме тази изключително важна за всеки човек област - наличните пари в джоба ни - печалбата, от които зависят много неща в повседневния ни живот.

 

Формиране на печалба в търговските фирми

 

Търговска печалба

В условията на развиваща се пазарна икономика у нас все по-голямо значение придобиват проблемите, свързани с просперитета на търговската фирма. В този смисъл печалбата е основна цел, движещ мотив и източник за задоволяване на значими лични и обществени потребности във всяко общество.  Търговските фирми се стремят към реализиране на максимална печалба, която е не само цел и обикновено възнаграждение на вложените капитали, а и фактор за растежа им, доказателство за рационалността на тяхното управление, за успехите на активността и риска, който предприемачите поемат когато инвестират. 
 

Данъци върху реализираната печалба

Държавата от своя страна упражнява контрол, върху благата и ресурсите с цел, защита на публичните интереси на обществото и желанието, то да бъде по богато. Данъците са част от Националния доход на всяка една страна. Те са парична удръжка от богатството на данъкоплатците, имащ задължителен характер. Данъците трябва да са съобразени с финансовите  възможности на данъчно задължените лица, за да могат те да ги посрещат и в същото време да не се затруднява съществуването им.

Това може да бъде разгледано като форма на принуда, която държавата облича в законова, като създава строга нормативна уредба, благодарение на което данъците се превръщат в начин на финансиране  на публичния сектор от данъкоплатците. Затова е абсолютно задължително, правилното прилагане на нормативната уредба от данъчните власти, което води до укрепване на властта, а от там и на цялото правителство и на самата държава.


Печалбата е мотив за бизнес

Печалбата е основен мотив за осъществяване на конкурентно предлагане на продуктовите пазари. Ако фирмите имаха нулеви резултати (нито печалба нито загуба) за предприемачите не биха съществували аргументи за оставането им в бизнеса, тъй като алтернативата да спестяват би се оказала по-изгодна. Отрицателните резултати, от своя страна, водят до декапитализиране и последващо влошаване на състоянието на фирмите до нива, предизвикващи банкрут. 
 
Ето защо без перспективата от печалба малко производители биха се ангажирали с производството и предлагането на стоки и услуги. В различните фирми печалбата придобива реални, парични измерения. Това е така, защото печалбата е функция на обема на продажбите, променливите разходи и пределния доход.

Печалбата може да търпи промени вследствие прилагането на различни пазарни стратегии, с чиято помощ фирмата може да въздейства върху цените и обема продажби. Големите фирми имат определено по-големи възможности от малките за въздействие върху приходите, които получават, а оттам и върху реализираните печалби. Може да се твърди, че печалбата е основен мотив за осъществяване на предлагане в пазарната икономика. Без перспективата от печалби няма причини, които да мотивират предприемаческия дух и усилия. Формирането на печалба отваря нови перспективи пред фирмата, пред нейните собственици и мениджъри. Банките гледат определено по-благосклонно на фирми, които могат и реализират печалби. 

Размер на печалбата и поведение

Размерът на печалбата определя поведението не само на производителите, но също и на потребителите, които обикновено определят печалбите на производителите като твърде високи. За да е вярно това твърдение е необходимо и цените на продаваните стоки да бъдат високи. В условията на монопол такова положение може и да се осъществи. На конкурентния пазар обаче цените са определящ фактор за обема на продажбите. 
 
Така, ако даден производител реши да реализира значителни печалби, той трябва да повиши значително и цената. Високата цена моментално би отблъснала потребителите, като неговата стара пазарна ниша веднага би била заета от конкуренти с по-ниски изисквания към печалбата. Ето защо може да се твърди, че пазарният механизъм не само решава основните икономически въпроси, но той действа и като ограничител пред амбициите и възможностите на мениджърите за максимизация на печалбата, вследствие на ценови решения.

----------------

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Моля, само сериозни коментари. Публикуват се след одобрение на редактор.

Популярни публикации - В помощ на българите у нас и по света:

Посетители

Translate / Перевод

Архив на блога

Последователи - Абонати: