Translate

Социално етичен маркетинг | dLambow


Концепция за социално етичен маркетинг


Какво е социално етичен маркетинг?

Концепцията за социално етичен маркетинг е една от маркетинговите концепции, според която при изграждането на рекламна кампания акцентът се измества от самия продукт и неговото производство към удовлетвореността на потребителите, етиката и социалните ползи. Тази концепция е формулирана от Филип Котлър, професор по международен маркетинг в Висшето училище по мениджмънт J.L. Kellogg в Северозападния университет в Съединените щати.

Концепцията за социално етичен маркетинг изисква от фирмите като първа своя задача да установяват нуждите, потребностите и интересите на своите целеви клиенти. А вече като втора стъпка, според постигнато описание на целевите пазари, да се търсят, намират и предлагат решения за постигане на желаната удовлетвореност на потребителите с възможно най-ефективни и продуктивни начини.

Социално етичен маркетинг
Социално етичен маркетинг

Същност на социално етичния маркетинг

Съгласно концепцията за социално етичен маркетинг, дейността на цялото предприятие трябва да е насочена към задоволяване нуждите на клиента или обществото и повишаване на неговото благосъстояние. Следователно, това е един вид "цивилизован маркетинг", който се фокусира върху актуалните проблеми на обществото и предлага подходящи решения. Концепцията се основава на баланса на три фактора:
  • - печалбата на компанията,
  • - нуждите на клиентите и
  • - интересите на обществото.
Решаването на тези противоречия може да стимулира развитието на обществото и да повиши доверието в продуктите на компанията. Компаниите, използващи тази концепция, инвестират повече в събирането на данни за своите клиенти, за да идентифицират по-ясно техните нужди и интереси. Това позволява да се планира по-ефективно рекламната кампания. И обратно, компаниите, които социален маркетинг, създават изкуствена нужда или вземат решения, които могат да навредят на здравето на потребителите.

Според Ф. Котлър, основната тенденция в развитието на концепцията е „изместване на акцента от производството и стоките към търговските усилия, към потребителя и нарастващ фокус върху проблемите на потребителя и социалната етика“. Социалния маркетинг е резултат от негативните реакции на потребителите и медиите за вредата на някои продукти за околната среда и общественото здраве. Така нивото на доверие към концепцията за чист маркетинг в обществото намалява и медиите започват да критикуват големите корпорации, че се стремят да задоволят непосредствените нужди на потребителя, но игнорират вредата от продуктите си в дългосрочен план.

Защо да използваме социално етичен маркетинг?

Прилагането на социално етичен маркетинг и на социална отговорност започва да нараства все повече, тъй като много компании загубиха репутацията си заради тях. Етичните скандали унищожават доверието на потребителите и са трудни за възстановяване с конвенционален маркетинг. Проявата на социална отговорност е необходима и по отношение изискванията на акционерите и съдружниците в търговските субекти. Репутацията на всяка организация може лесно да бъде съсипана от етични нарушения. И докато една организация може лесно да се възстанови от грешки в маркетинговата стратегия, етичните грешки могат да й струват скъпо.



Цели на социалния и етичен маркетинг

Основната цел на социалния и етичен маркетинг е да се фокусира върху:

  • - нуждите на клиентите (потребителите),
  • - социалните ползи за обществото,
  • - опазването на околната среда.

Фокусирайки се върху обществото и неговите проблеми, бизнесът се доближава до хората, което гарантира лоялност и постигане на измерими търговски цели, като:

  • - увеличаване на обемите на продажбите;
  • - ефективно обработване на възраженията, свързани с продукта;
  • - привличане на нови клиенти, които са близки до социалните и етичните дейности на компанията;
  • - укрепване на имиджа в очите на обществото;
  • - повишаване на ефективността на маркетинговите кампании поради социалния компонент;
  • - получаване на допълнителни споменавания и публичност поради положителната медийна реакция и от уста на уста, лансирани от потребителите.

Концепцията за социален и етичен маркетинг се използва не само в рекламните кампании, но и в изграждането на взаимоотношения с:

  • - персонала,
  • - партньорите,
  • - доставчиците и
  • - инвеститорите.


Преформулиране на мисия

С оглед акцента върху социалните аспекти на маркетинга, е необходимо фирмата да преформулира и своята мисия, изпреварвайки конкуренцията, като в същото време се запазва и подобрява благополучието на потребителя и обществото като цяло. Концепцията за социално етичен маркетинг възниква и се утвърждава поради съмненията, които се пораждат от концепцията за чистия маркетинг, поради редицата нейни, при това - доста забележими недостатъци.

Предпоставки за възникване на социално етичен маркетинг

Като такива веднага можем да посочим:

  • - влошаване качествата на околната среда,
  • - недостатъка на природни ресурси,
  • - значителния прираст на населението,
  • - повсеместната инфлация,
  • - неглежираното състояние в сферата на административно обществените услуги и редица др.

В противовес на тези проблеми, концепцията за социално етичен маркетинг изисква да се проучват, удовлетворяват и обслужват потребностите на потребителите, но като се действа с отчитане на дългосрочните потребности на обществото.




Етапи на внедряване на социално етичен маркетинг


1. Избор на проблем и поставяне на цел

Проблемите на обществото са ключово звено в социално етичния маркетинг, върху които се градят кампанията и комуникациите. Преди да приложите концепцията, е необходимо да изберете социални и етични маяци, които бизнесът ще използва в бъдещата си дейност:

  • - опазване на околната среда;

  • - осигуряване на защита на животните;

  • - противопоставяне на семейното насилие;

  • - спазване на правата на децата или жените;

  • - наемане на хора с увреждания,

  • - осигуряване работа за самотни майки и други граждани, които имат нужда от стабилна работа със социален пакет;

  • - предотвратяване на дискриминация въз основа на пол, възраст, тегло и други индивидуални характеристики.


2. Изпълнение на социалните програми

Необходимо е да се разработят и внедрят продукти, които напълно задоволят нуждите на клиентите, според избраните етични маяци. На този етап се прилагат инструменти, които помагат на компанията да убеди обществото, че продуктът е полезен и няма да причини вреда. След това стартират социални проекти, за да привлекат вниманието и да демонстрират загрижеността за обществото или околната среда. Рекламната кампания се основава на проучвания, провеждани като част от подготовката на социалните проекти.

3. Търсене и разработване на нови решения

В процеса на работа със социалните проекти, бизнесът ще се сблъска с промяна в нуждите на клиентите и вектора на общественото мнение. Инвеститори и благотворителни организации могат да се присъединят към успешен проект, предоставяйки финансова, маркетингова и други видове подкрепа. Всичко това ще се превърне в тласък за развитието на нови социални области, които ще помогнат за покриване на различни сегменти от целевата аудитория. Големите марки едновременно изпълняват няколко социални и етични програми.

Социално-етични маркетингови инструменти

Използват се различни методи и инструменти за повишаване на интереса към социално-етичните програми. Събития, дарения, сътрудничество с благотворителни организации - това са само част от възможностите, които позволяват на бизнеса да премине на ново ниво в социалните отношения.

- Благотворителност

Този метод позволява да се стимулизират продажбите в полза на избраните каузи. Като част от социални кампании, компаниите и онлайн магазините предлагат на клиентите да купуват определени стоки, като част от получените средства се превеждат за благотворителност. Друго решение е евтин продукт, след продажбата на който всички приходи ще бъдат насочени към сиропиталище, за ремонт на болницата и други добри каузи.

- Фандрайзинг

Фандрайзинг се използва от организации с нестопанска цел, които се интересуват от решаване на конкретни социални проблеми. Като част от работата, организациите с нестопанска цел привличат големи пазарни играчи, които са готови да си сътрудничат в името на рекламата и репутацията. След приключване на проекта организацията с нестопанска цел получава средства за постигане на целите си, марката получава статут на участник в благотворителна кампания, а обществото получава необходимата социална помощ.

Важно е и бъдещето

Важно е не само днес да се нахраним и облечем, но и нашите деца след 20 или 50 години също да могат да го правят, като по този начин да се решава своевременно конфликта между всеобхватното удовлетворяване на текущите ни потребности, за сметка на създаване на сериозни проблеми за бъдещите поколения. Чрез социално етичния маркетинг можем да поставим началото на разрешаване на подобни проблеми.

Целесъобразността от прилагане на социалния и етичен маркетинг се доказва от големите компании и марки. С помощта на различни социални програми те запазват вниманието и доверието на клиентите в продължение на десетилетия. Кампаниите за социална етика могат да приемат всякакъв формат, от дискретен бизнес до забавление, което гарантира популярност сред обществото.

Концепцията позволява да се покажете на потенциалните потребители, че бизнесът е фокусиран не само върху продажбите и печалбата, но и върху:

  • - подобряването на качеството на живот на клиентите,
  • - грижата за животните,
  • - подобряването на екологичната ситуация.

За успеха на кампанията си струва да изберете подходящи социално-етични теми, които резонират с бизнес нишата на бизнеса и отговарят на интересите на целевата аудитория.

----------------

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Моля, само сериозни коментари. Публикуват се след одобрение на редактор.

Популярни публикации - В помощ на българите у нас и по света:

Посетители

Translate / Перевод

Последователи - Абонати: