Translate

Маркетинг микс | dLambow


Маркетингов микс (Marketing mix)


Елементи на
маркетинговия микс

(на-популярни варианти)
Маркетингов микс
4P
ПродуктProduct
ЦенаPrice
Място на продажбаPlace
ПромоцияPromotion
Маркетингов микс
7P
ПродуктProduct
ЦенаPrice
Място на продажбаPlace
ПромоцияPromotion
ПроцесProcess
ХораPeople
Физическа средаPhysical Evidence
Маркетингов микс
7C
КомуникацияCommunication
Грижа за клиентитеCustomer Care
Свързаност,
взаимодействие
Connectivity
ОбщностCommunity
УдобствоConvenience
СъдържаниеContent
ПерсонализиранеCustomisation
Елементи на
маркетинговия микс
на Borden
ЦенообразуванеPricing
БрандиранеBranding
ДистрибуцияDistribution
Лични продажбиPersonal selling
РекламаAdvertising
ПромоцииPromotions
ОпаковкиPackaging
УслугиServices
Разработване
на продукти
Product
development


Какво е маркетинг микс?

Маркетинг микс са 4P-s от маркетинг плана (product, price, place, promotion) използвани от бизнеса, за да въздейства на потребителите да купуват стоките му. 

Като част от марекинговата стратегия на фирмата, маркетинговият микс (marketing mix) е набор от 4-те популярни маркетингови инструмента (продукт, цена, място, промоция), използвани в дейностите за популяризиране на произвежданите продукти и търговската марка, а също и за разграничаване от пазарната конкуренция, с цел стимулиране на продажбите. 

Концепцията се появява в статията „The Marketing Mix Concept“, публикувана от Нийл Бордън през 1964 г.


Елементи на маркетинговия микс на Borden

Оригиналният маркетингов микс на Borden съдържа огромен брой „съставки“, ето някои от тях:
  • - ценообразуване,
  • - брандиране,
  • - дистрибуция,
  • - лични продажби,
  • - реклама,
  • - промоции,
  • - опаковки,
  • - услуги,
  • - разработване на продукти и т.н.
По-късно този обширен списък от елементи на микса е трансформиран в модела на 4P, което ги прави удобни за запаметяване и оперативна работа. С течение на времето, общоприетият модел се превръща в основа, върху която се идентифицират нови елементи от маркетинговия микс, които стават неразделна част от маркетинговите стратегии на фирмите. Моделите 5P, 6P, 7P и дори 7C придобиват голяма популярност:

Маркетингов микс 7C

  • - Комуникация (Communication),
  • - Грижа за клиентите (Customer Care),
  • - Свързаност, взаимодействие (Connectivity),
  • - Общност (Community),
  • - Удобство (Convenience),
  • - Съдържание (Content),
  • - Персонализиране (Customisation).

Маркетингов микс 4P

Концепцията 4P е маркетингова концепция, базирана на 4 координати на планиране на маркетинга и продажбите:
  • - Елементът „Продукт“ (Product) отговаря на въпроса „От какво се нуждае пазарът или целевата аудитория?“,

  • - Елементът „Цена“ (Price) помага да се определи цената на продукта и да се оцени нивото на рентабилност на продажбите,

  • - Елементът „Място на продажба“ (Place) помага за изграждане на правилния модел на дистрибуция (или доставка на стоки до крайния потребител).

  • - Елементът "Промоция" (Promotion) отговаря на въпроса "Как ще се разпространява информацията за продукта на компанията на пазара?"


Маркетингов микс 7P

Основните компоненти на модела 4P могат да се използват от всяка компания. Нови елементи, включени в модела 7P са:
  • - Процес (Process),
  • - Хора (People) и
  • - Физическа среда (Physical Evidence),
Те са по-подходящи за пазара на B2B (бизнес-към-бизнес) и са подходящи за маркетинговия микс на пазара на услуги. Например, важността на елемента Процес за пазара на услуги може да се илюстрира от гладкото взаимодействие и скоростта на обслужване в заведенията за бързо хранене.

Анализ на маркетинговия микс

  • 1. Изберете онези елементи от микса, които най-добре отговарят на вашия специфичен бизнес;

  • 2. Моделирайте идеална ситуация за всеки от избраните елементи (необходимо е моделът да се опише с измерими параметри, така че по-късно да е по-удобно да ги проследявате и коригирате);

  • 3. Опишете действителното състояние на фирмения продукт за всеки артикул, като използвате маркетингови проучвания, експертни мнения...;

  • 4. Формулирайте коригиращи действия, които по-късно ще формират основата на маркетинговия план;

  • 5. Дайте приоритет на коригиращите действия;

  • 6. Формирайте маркетингов план и бюджет в съответствие с приоритетите между елементите на маркетинговия микс.

 

Използване на маркетинг в развитото пазарно стопанство

Опитът на страните с развито пазарно стопанство има голямо значение за започналото преустройство на нашата икономика, а маркетинга е съществена част от дейността на фирмите в тези страни, в т.ч. и използването на маркетинг микс.  През последните години като резултат от
  • промените в българската икономика,
  • силната конкуренция,
  • изменението на потребителските нужди,
  • завишените изисквания към стоките,
  • развитието на технологиите и
  • отварянето на страната ни към световните пазари,
коренно променят околната среда и обкръжението на организациите и изграждат ориентиран към потребителите пазар.

Marketing mix
Използване на маркетинг микс в развитото пазарно стопанство

Аспекти на маркетинг микса

Българските фирми осъзнават необходимостта от овладяване на фундаменталните знания, свързани с маркетинговия подход в управлението и прилагането му в реалната им дейност. Затова е необходимо по-конкретно изясняване за основните аспекти на маркетинг-микса като средство за въздействие върху пазара. Развитието на икономиката все повече утвърждава и налага водещата роля на маркетинга в управлението на фирмите.

В момента на пазара на потребителски стоки предлагането е по-голямо от търсенето, изискванията на потребителите растат непрекъснато, а лоялността им към отделните фирми намалява. Ето защо сега водеща фигура на пазара е потребителят, за спечелването на когото фирмата трябва да си изгради образ и стратегия, които да го отличават от конкурентите.



Маркетингова стратегия

Маркетинговата стратегия се привежда в действие с набор от средства и методи - с т.нар. маркетинг микс, съчетаващ посочените вече традиционни инструменти на маркетинга. Приложението на маркетинговия микс в пазарната действителност предполага особено внимание към първият му елемент - продуктът. Решенията относно управлението на
  • продукта,
  • търговската марка,
  • опаковката и маркировката,
са много важни и могат да бъдат решаващи за успеха на цялостната маркетингова стратегия на фирмата.
   

Ценови решения.

За да предостави удовлетворяващ маркетингов микс, организацията трябва да вземе под внимание и цената на продукта, най-малкото защото тя трябва да бъде приемлива за потребителите. Освен това ценовите решения могат да окажат многобройни влияния върху останалите елементи на микса.

Дистрибуционна политика.

Важно място в маркетинг-микса заема и дистрибуционната политика на фирмата, от която зависи потребителят да се сдобие с продукта, който му е необходим в желаното от него време, място и размер.

Комуникационна политика.

Последният, но не и по важност елемент са комуникациите. Използването и подходящото съчетаване на дейностите по
  • рекламата,
  • връзките с обществеността,
  • личните продажби и
  • насърчаването на продажбите,
води до утвърждаване на имиджа на фирмата и нейните продукти и създават система за комуникации на организацията с нейните
  • клиенти, 
  • партньори, 
  • конкуренти и 
  • обществото като цяло.
По този начин се извлича максимална полза от използването на метода на маркетинговия микс, съобразно нуждите на пазарното стопанство - конкретния пазар и фирма, оперираща на него.

----------------

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Моля, само сериозни коментари. Публикуват се след одобрение на редактор.

Популярни публикации - В помощ на българите у нас и по света:

Посетители

Translate / Перевод

Последователи - Абонати: