Маркетингов микс (Marketing mix)
Елементи на маркетинговия микс (на-популярни варианти) | |
Маркетингов микс 4P | |
Продукт | Product |
Цена | Price |
Място на продажба | Place |
Промоция | Promotion |
Маркетингов микс 7P | |
Продукт | Product |
Цена | Price |
Място на продажба | Place |
Промоция | Promotion |
Процес | Process |
Хора | People |
Физическа среда | Physical Evidence |
Маркетингов микс 7C | |
Комуникация | Communication |
Грижа за клиентите | Customer Care |
Свързаност, взаимодействие | Connectivity |
Общност | Community |
Удобство | Convenience |
Съдържание | Content |
Персонализиране | Customisation |
Елементи на маркетинговия микс на Borden | |
Ценообразуване | Pricing |
Брандиране | Branding |
Дистрибуция | Distribution |
Лични продажби | Personal selling |
Реклама | Advertising |
Промоции | Promotions |
Опаковки | Packaging |
Услуги | Services |
Разработване на продукти | Product development |
Какво е маркетинг микс?
Маркетинг микс са 4P-s от маркетинг плана (product, price, place, promotion) използвани от бизнеса, за да въздейства на потребителите да купуват стоките му.
Като част от марекинговата стратегия на фирмата, маркетинговият микс (marketing mix) е набор от 4-те популярни маркетингови инструмента (продукт, цена, място, промоция), използвани в дейностите за популяризиране на произвежданите продукти и търговската марка, а също и за разграничаване от пазарната конкуренция, с цел стимулиране на продажбите.
Концепцията се появява в статията „The Marketing Mix Concept“, публикувана от Нийл Бордън през 1964 г.
Елементи на маркетинговия микс на Borden
Оригиналният маркетингов микс на Borden съдържа огромен брой „съставки“, ето някои от тях:- - ценообразуване,
- - брандиране,
- - дистрибуция,
- - лични продажби,
- - реклама,
- - промоции,
- - опаковки,
- - услуги,
- - разработване на продукти и т.н.
Маркетингов микс 7C
- - Комуникация (Communication),
- - Грижа за клиентите (Customer Care),
- - Свързаност, взаимодействие (Connectivity),
- - Общност (Community),
- - Удобство (Convenience),
- - Съдържание (Content),
- - Персонализиране (Customisation).
Маркетингов микс 4P
Концепцията 4P е маркетингова концепция, базирана на 4 координати на планиране на маркетинга и продажбите:- Елементът „Продукт“ (Product) отговаря на въпроса „От какво се нуждае пазарът или целевата аудитория?“,
- Елементът „Цена“ (Price) помага да се определи цената на продукта и да се оцени нивото на рентабилност на продажбите,
- Елементът „Място на продажба“ (Place) помага за изграждане на правилния модел на дистрибуция (или доставка на стоки до крайния потребител).
- Елементът "Промоция" (Promotion) отговаря на въпроса "Как ще се разпространява информацията за продукта на компанията на пазара?"
Маркетингов микс 7P
Основните компоненти на модела 4P могат да се използват от всяка компания. Нови елементи, включени в модела 7P са:- - Процес (Process),
- - Хора (People) и
- - Физическа среда (Physical Evidence),
Анализ на маркетинговия микс
1. Изберете онези елементи от микса, които най-добре отговарят на вашия специфичен бизнес;
2. Моделирайте идеална ситуация за всеки от избраните елементи (необходимо е моделът да се опише с измерими параметри, така че по-късно да е по-удобно да ги проследявате и коригирате);
3. Опишете действителното състояние на фирмения продукт за всеки артикул, като използвате маркетингови проучвания, експертни мнения...;
4. Формулирайте коригиращи действия, които по-късно ще формират основата на маркетинговия план;
5. Дайте приоритет на коригиращите действия;
6. Формирайте маркетингов план и бюджет в съответствие с приоритетите между елементите на маркетинговия микс.
Използване на маркетинг в развитото пазарно стопанство
- промените в българската икономика,
- силната конкуренция,
- изменението на потребителските нужди,
- завишените изисквания към стоките,
- развитието на технологиите и
- отварянето на страната ни към световните пазари,
Аспекти на маркетинг микса
Българските фирми осъзнават необходимостта от овладяване на фундаменталните знания, свързани с маркетинговия подход в управлението и прилагането му в реалната им дейност. Затова е необходимо по-конкретно изясняване за основните аспекти на маркетинг-микса като средство за въздействие върху пазара. Развитието на икономиката все повече утвърждава и налага водещата роля на маркетинга в управлението на фирмите.В момента на пазара на потребителски стоки предлагането е по-голямо от търсенето, изискванията на потребителите растат непрекъснато, а лоялността им към отделните фирми намалява. Ето защо сега водеща фигура на пазара е потребителят, за спечелването на когото фирмата трябва да си изгради образ и стратегия, които да го отличават от конкурентите.
|
Маркетингова стратегия
Маркетинговата стратегия се привежда в действие с набор от средства и методи - с т.нар. маркетинг микс, съчетаващ посочените вече традиционни инструменти на маркетинга. Приложението на маркетинговия микс в пазарната действителност предполага особено внимание към първият му елемент - продуктът. Решенията относно управлението на- продукта,
- търговската марка,
- опаковката и маркировката,
Ценови решения.
За да предостави удовлетворяващ маркетингов микс, организацията трябва да вземе под внимание и цената на продукта, най-малкото защото тя трябва да бъде приемлива за потребителите. Освен това ценовите решения могат да окажат многобройни влияния върху останалите елементи на микса.Дистрибуционна политика.
Важно място в маркетинг-микса заема и дистрибуционната политика на фирмата, от която зависи потребителят да се сдобие с продукта, който му е необходим в желаното от него време, място и размер.Комуникационна политика.
Последният, но не и по важност елемент са комуникациите. Използването и подходящото съчетаване на дейностите по- рекламата,
- връзките с обществеността,
- личните продажби и
- насърчаването на продажбите,
- клиенти,
- партньори,
- конкуренти и
- обществото като цяло.
----------------
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Моля, само сериозни коментари. Публикуват се след одобрение на редактор.