Translate

Продуктова статегия | dLambow

 

Продуктова статегия на фирма

 

Какво е продуктова стратегия?

За да се определи какви продукти, в какво количество да се произвеждат, както и на кого и на каква цена да се продават, фирмите разработват продуктова стратегия. Това е обща концепция, с успеха на която продуктите придобиват стабилно търсене, рентабилността се увеличава и фирмата постига конкурентно предимство. 
 

Концепция за продуктова стратегия

Продуктовата стратегия (product strategy) е дългосрочен план за действие, насочен към адаптиране на фирмената продукция към изискванията и нуждите на потребителите. Той включва много решения, които покриват целия жизнен цикъл на продукта, от неговото разработване до пускането му на пазара, и се отнасят до:
Продуктовата стратегия е важен инструмент за управление, който определя вектора на развитие на съвременния бизнес. При разработването му се отчита реалното състояние на фирмата, позицията й на пазара, ситуацията в бранша и др. фактори. 
 

Продуктова статегия
Продуктова статегия (Product strategy)
 

Елементи на продуктовата стратегия

Последователността и съгласуваността на продуктовата стратегия, както и основните направления на продуктовия маркетинга, обхващащи целия жизнен цикъл на продукта, ги правят успешни за прилагащата ги фирма. Става дума преди всичко за разходите и представянето. В тази връзка ключовите елементи на продуктовата стратегия са:
  • - определяне на състава, параметрите, свойствата и функциите на продукта;
  • - вид на опаковката по дизайн, атрактивен външен вид на продукта;
  • - осигуряване на предпродажбено и следпродажбено обслужване, като услуги за монтаж, настройка, отстраняване на недостатъци, ремонт, осигуряване на резервни части и т.н.;
  • - формиране на голям асортимент за да се задоволи потребителското търсене;
  • - логистика и канали за пласмент;
  • - планиране на програмата за жизнения цикъл на продукта, с цел ноговото обновяване и актуализиране според пазарните потребности и наличната конкуренция;
  • - откриване на нови нужди, разработване на нови продукти на базата на вътрешни и външни източници на идеи;
  • - укрепване съществуващите позиции и разширяване в нови пазарни сегменти. 
 

Създаване на продуктова стратегия във фирмата

При разработването на продуктова стратегия във всяка фирма е важен не само изборът на нейните свойства, но и нейното съответствие с нуждите на потребителите. Връзката „свойство на продукта - нужди на клиента“ може да се променя. Някои предпочитания на купувачите се заменят с други. А способността на даден продукт да ги задоволи може да бъде спечелена и загубена, което е свързано с жизнения цикъл на продукта. Между другото, той е различен за всеки продукт и може да бъде намален под влияние на различни фактори, като например:
  • - иновациите, които създават условия за появата на нови продукти и допринасят за ефективността на бизнеса;
  • - подобряване на общественото благосъстояние поради икономическия растеж;
  • - засилване на иновативните процеси и в други области на човешката дейност и др.
 

Критерии за добра продуктова стратегия

Условната схема за създаване на стратегия включва:
  •     = кратко описание на продуктовата концепция
  •     = оценка на реалните възможности.
Когато е завършена, тя трябва да отразява
  •     = текущото състояние на продуктовата линия,
  •     = бъдещия потенциал на продукта,
  •     = стъпка по стъпка мерките за популяризиране.
Успешната стратегия трябва да бъде гъвкава, адекватна на всякакви промени, бизнес цели и нужди на клиентите. Винаги дава отлични резултати, ако:
  •     = потвърждава, че целите и задачите на бизнеса са поставени правилно;
  •     = описва предложения продукт, показва какво компанията иска да промени в него;
  •     = улеснява междуфункционалното взаимодействие във фирмата,
  •     = помага да се подготви фирмата за текущата поддръжка на продукта в етапите от жизнения му цикъл;
  •     = мотивира за иновации. 

Етапи на изграждане продуктова стратегия

Разработването на стратегия е условно разделено на 3 етапа. Всеки от тях изисква отговор на 3 въпроса. Нека разгледаме всеки един от тях по-подробно.

Първи етап: Какво имаме:

  • = цели и проблеми на компанията в момента;
  • = искания, нужди на потребителите;
  • = какво се случва през този период на пазара;
  • = плюсове и минуси на продукта (с помощта на SWOT).

Втори етап: Какво планираме, към какво се стремим.

Тук се предсказва бъдещето, описват се възможните перспективи въз основа на информация за потребителите и пазара, получена по време на първоначалния анализ:
  • = как изглежда продуктът;
  • = схема за действие за печалба от него;
  • = ниво на продуктова диференциация;
  • = основни параметри, за които се очакват промени.

Трети етап: Как ще постигнем целите си? Какво трябва да се направи?:

  • = описание на всеки етап;
  • = инициативи;
  • = цели на компанията;
  • = възприемани рискове;
  • = интеграционни процеси;
  • = необходими ресурси.

Процесът на разработване на продуктова стратегия включва:

- Определяне на продуктовите функции
  •     = потребителска,
  •     = търговска,
  •     = финансова,
  •     = правна,
  •     = маркетингова.
- Избор на ключови параметри на продукта
  •     = основни качества,
  •     = изисквания на потребителите.
- Пазарно въвеждане на продукта
  •     = модел на промоция:
  •     = реклама.
- Обновяване на продукта според ситуацията на пазара.
- Определяне на целевия пазарен сегмент
  •     = характеристики,
  •     = конкурентни компании,
  •     = канали за дистрибуция,
  •     = търсене и др.
- Планиране на асортимента според нуждите на потребителите.
Всеки отделен елемент се анализира. За да се запази рентабилността, продуктите с уникални свойства се оставят, а нерентабилните се изключват.



Продуктова стратегия на фирмата

Централно място в действието на маркетинговия микс заема първото "П", което се реализира чрез продуктовата стратегия на фирмата. Производството на стоки и услуги е решаващия елемент в бизнеса и заема ключово място в маркетинговата стратегия на фирмата изобщо:

Първият етап 

е подготовката на продуктовата стратегия на фирмата, изучаването на мястото и ролята на продукта в маркетинга, започва с неговата съдържателна характеристика и квалификация

 

Вторият етап 

в маркетинговата дейност обхваща усилията за такава сравнителна оценка на възможностите, които предлага на фирмата съответната продукция.

Третият етап, 

без който не може да мине никакво маркетингово решение, е прецизната ситуационна и прогнозна оценка на жизненият цикъл на дадена стока.

Четвъртият етап, 

през който преминава процесът на формирането на продуктовата стратегия на фирмата е познаването и отчитането на природата и динамиката на иновационния процес в съответната сфера на дейност.

Петият етап 

е задълбочен анализ на факторите, от които зависи успешния дебют на фирмата или провала на усилията за завоюванието на надеждна пазарна ниша за продукта.

Формиране на продуктовата стратегия

Условната схема за формиране на продуктова стратегия може да бъде следната:

- Анализ на продажбите:

  •     = структуриране на печалбите,
  •     = определяне на приходите на по периоди,
  •     = определяне на приходите в динамика.

- Проучване на рентабилността на продукта 

  •     = за текущ период в сравнение с предходен период.

- Анализ на конкурентите:

  •     = обем на продажбите,
  •     = пазарен дял,
  •     = цени,
  •     = канали за дистрибуция и др.

- Определяне на реалното състояние на бизнеса

  •     = резултати от анализа на продажбите и конкурентите.

- Стратегически анализ с помощта на

  •     = SWOT анализ,
  •     = 5-те сили на Портър,
  •     = матрицата на Ансоф.

- BCG матрица

  •     = продуктов анализ
  •     = обем на продажбите
  •     = пазарен дял
  •     = печалба от продажбите
  •     = дял в общата печалба
  •     = динамика в печалбата за единица продукция. 
 

Управление на продуктовата стратегия

Продуктовият мениджмънт (или управлението на продуктовата стратегия) е професионална област, която изисква специално внимание и грижа. Това включва планиране и маркетинг на продукта. Това означава, че функциите на даден продукт за потребителя се създават чрез планиране, а стойността му се представя чрез маркетингови дейности. 

Разработването на продуктова стратегия и нейното последващо развитие винаги се предшества от цялостно проучване на конкретната пазарна ситуация. Тоест, нужно е събиране на информация и подробен анализ. Чрез тях се изучава целевата аудитория, за да повлияе тя върху създаването на продукта, както и самия продукт като въздействие върху потребителите. 

 

Как да управляваме продуктовата кошница?

Печалбата на фирмата пряко зависи от продуктовата стратегия. Следователно, трябва да се произвежда нещо, което носи постоянен осезаем доход, а плановете за продажби трябва да се съставят от позицията на продуктовата номенклатура. При това обърнете специално внимание на следното:
  • - Не дръжте на склад нетърсени или трудно реализуеми продукти - не харчете рекламни пари за тях, не плащайте на мениджърите по продажбите за тяхна сметка.
  • - След овладяване на нови продукти, отделете необходимите инвестиции за тяхното популяризиране.
Чрез тези действия компанията ще може да печели повече или да намали оборотния капитал, използван за постоянни дейности, за да поддържа същия доход. 
 

Изграждането на продуктова стратегия е важна част от плана за фунциониране на всяка фирма, особено в условията на конкурентен пазар.

----------------

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Моля, само сериозни коментари. Публикуват се след одобрение на редактор.

Популярни публикации - В помощ на българите у нас и по света:

Посетители

Translate / Перевод

Архив на блога

Последователи - Абонати: