Бизнес стратегия на фирма - същност, значение, разработване
Какво е стратегия?
Стратегия (от старогръцки: στρατηγία - изкуство на пълководеца) е общият, неподробен план, обхващащ дълъг период от време, съдържащ начин за постигането на сложна цел, във военното дело, по-късно изобщо във всяка друга човешка дейност, особено в областта на бизнеса.Понятие за стратегия
Понятието „стратегия“ произлиза от понятието стратег, идващо от старогръцкото "στρατηγός"-strategos със значение на войвода, военачалник, командир, пълководец, стратег“, което идва от "στρατός" (войска) + ἄγω (водя). Така произлиза понятието за главнокомандващ на армията на древногръцки градове-държави и така се появява "Изкуството на пълководеца" - науката за войната, една от областите на военното изкуство, при това нейното висше проявление, което обхваща теорията и практиката на подготовката за война, нейното планиране и водене, като се изследват и законите на войната.Значение на стратегията
Значението на всяка стратегия е изясни перспективата за развитие и модела за реагиране на промените във външната среда, в която действа дадената организация. Стратегията се проявява в конкурентната позиция, структурата на организацията, нейната ценностна система, в особеностите на мотивацията и контрола на персонала.Цел на стратегията
Целта на стратегията е ефективното използване на наличните ресурси за постигане на основната цел. Стратегията, като начин на действие, става особено необходима в ситуация, когато няма достатъчно налични ресурси за пряко постигане на основната цел.Бизнес стратегия на фирма |
Същност на стратегията
Същността на стратегията включва:- - определяне на общия план на кампанията или битката,
- - изграждане на последователност от разширени действия,
- - открояване на посоките на основната атака,
- - разпределение на основните сили по фронта,
- - разработване на възможни варианти и сценарии за битката.
Разработване на стратегически план
Стратегията се разработва до голяма степен от висшето ръководство на организацията, а нейното изпълнение включва участието на служители на всички нива на управление. Стратегическият план трябва да бъде, от една страна, цялостен, а от друга - гъвкав и позволяващ корекции. Разработеният стратегически план дава на организацията обща насока и индивидуалност, а на служителите - ясни насоки в ежедневните им дейности.Класифициране на бизнес стратегиите
Стратегиите могат да се класифицират по няколко критерия, но един от тях е най-значим – според равнището на управление. От тази гледна точка различаваме следните стратегии:- - Корпоративна (фирмена) стратегия, формулираща общите въпроси за цялата организация, която е и средство за нейно интегриране
- - Бизнес (конкурентна) стратегия – необходима, ако организацията развива няколко относително автономни бизнеса и затова работи на различни пазари. Ти придават облик и описват как ще работят подразделенията, а от друга страна, трябва да бъдат съвместими с главната корпоративна насока.
- - Функционалната стратегия се отнася за всяка отделна област
- - финанси,
- - човешки ресурси,
- - технологии,
- - доставки,
- - производство,
- - маркетинг,
- - дистрибуция,
- - продажби,
- - сервиз след продажбата,
- - административна дейност.
Функционални бизнес стратегии
Всяка от функционалните стратегии съдейства чрез своите средства и възможности за реализацията на корпоративната стратегия. Помежду си те трябва да бъдат съвместими и непротиворечиви, за да спомогнат за постигане на стратегиите от по-горните нива, като при избора им се поставят няколко основни критерия:- - Съвместимост – не трябва да съдържат взаимно изключващи се цели и политики;
- - Хармония - трябва да представляват адаптивен отговор на околната среда и на съществените промени, които стават в нея;
- - Напредък – трябва да осигуряват възможност да се създаде и/ или да се поддържа конкурентно предимство в избраната област на действие;
- - Изпълнимост – не трябва нито да пренатоварват наличните ресурси, нито да създават неразрешими проблеми.
|
Избор на стратегия
Стратегията е общата посока за развитие. Ако не може да се уточни точно, тогава все пак е по-полезно да има не съвсем ясна насока на развитие, отколкото да няма никаква. Изборът на стратегия е началото на стратегическото управление, което може да бъде представено схематично така:Компоненти (съставни елементи) на стратегическото управление:
- - Стратегическо планиране;
- - Реализация на стратегията;
- - Стратегически контрол.
Основните задачи на стратегическото управление:
Техниките и критериите за пазарна политика на фирмата отразяват нейния характер и се вместват в техниките на маркетинговите изследвания на пазара и измененията в пазарната ситуация. Важно е да се знае, че ако обективния процес на сегментация на пазара протича независимо от действията на фирмата и отразяват преценката на потребителите за качествата на продукта, то комплексната бизнес стратегия се постига със системни усилия за обслужване на постоянните и привличането на нови клиенти.
Но то е в същото време и емпирично, защото се вземат практически решения за конкретни действия. Вниманието се насочва главно към разкриване на мисията и стратегията на организацията, но не се пренебрегват и необходимите за целта ресурси. Никога не бива да се забравя, че стратегията е средство за създаване на стойности.
Стратегически мислещите мениджъри имат комплексен и перспективен поглед върху посоките на дейност. Освен това те осъзнават отговорността си за планирането и разпределението на ресурсите с оглед на съществуващите възможности за изпълнение на стратегията и управлението на тези възможности за влагане на максимална стойност в резултатите на фирмата.
Разработването на делова стратегията не е еднократен акт, защото тя е за напред и се основава на виждания как се развива средата. Когато станат някакви промени в околната среда, стратегията трябва да бъде адаптирана към тези промени. Стратегията постепенно се адаптира в зависимост от средата, в която функционира организацията.
- - Поставяне на цели;
- - Формиране на стратегическа визия;
- - Разработване и изпълнение на стратегията.
Избор на комплексна бизнес стратегия
Има редица възможни действия, които подготвят финализиращата, заключителна фаза във формирането на пазарна политика на фирмата и нейните позиции в стратегическото управление (Strategic Management), които ще обединят всички звена на фирмата. Пазарната политика подготвя почвата за разработването на маркетинговия комплекс.Техниките и критериите за пазарна политика на фирмата отразяват нейния характер и се вместват в техниките на маркетинговите изследвания на пазара и измененията в пазарната ситуация. Важно е да се знае, че ако обективния процес на сегментация на пазара протича независимо от действията на фирмата и отразяват преценката на потребителите за качествата на продукта, то комплексната бизнес стратегия се постига със системни усилия за обслужване на постоянните и привличането на нови клиенти.
Бизнес стратегията е част от комплексен план за управление
Бизнес стратегията на дадена фирма е комплексен план за управление, който укрепва положението на организацията на пазара и има за цел да:- - удовлетворява потребителите,
- - осигурява успешна конкуренция и
- - обезпечава достигнето на глобалните цели на организацията,
Делови модел на бизнеса.
Тясно свързано с бизнес стратегията е понятието делови модел за водене на бизнеса – това е начина на получаване на полза от дейността на организацията. Деловия модел е по-тясно понятие от стратегията. Стратегията определя методите на конкуренция и воденето на дейността на организацията, а деловия модел, на основата на показателите за ползи и разходи, осигурява жизнеспособността на организацията.Бизнес модел.
Ако вземем за пример стратегиите на Microsoft и Linux от сферата на бизнеса (тогава вече говорим за бизнес модел):Според бизнес модела на Microsoft:
- - разработка на кодове от високоплатени специалисти, издаване акции, пазене на търговска тайна и др.;
- - продава копия на software на относително невисока цена (70-100$)
- - осигурява безплатна поддръжка на доставения софтуер.
Според бизнес модела на Linux (алтернатива на Microsoft)
- - free software (download)
- - разрешава всякакви промени в софтуера
- - има щатни сътрудници, оказващи техническа помощ чрез заплащане
Формулиране на бизнес стратегия
Формулирането на бизнес стратегия има за цел решаването на съвкупността от проблеми, с които се сблъсква даден бизнес, непосредствено след своето възникване, могат да бъдат разделени най общо на- - стратегически,
- - тактически,
- - оперативни.
- - контрагенти,
- - клиенти и
- - конкуренти.
Перспективи за успех на бизнеса
Успехът на бизнеса, особено в началния етап на развитие, зависи от това до каква степен неговите стратегически задачи са развити и представени и в неговиата тактика, а тактическите задачи – в конкретните модели на оперативно поведение. Краткосрочните делови перспективи формират основата за оперативните и тактически задачи. Към тяхното решаване учередителите на бизнеса пристъпват , набелязвайки стратегията и перспективите за дългосрочно развитие.Разработване на ситуационни задачи
След това, изхождайки от съдържанието на оперативните задачи, бизнесът пристъпва към разработване, прогнозиране и моделиране на ситуационните задачи, т.е. започва определянето на съдържанието и алгоритмите на своето собствено поведение в процеса на взаимодействие с конкретни- - клиенти,
- - контрегенти и
- - конкуренти.
- - организационните,
- - юридически и
- - финансови
Стратегически план за развитие.
Всъщност по отношение на продължителността на периода в бъдеще няма единно мнение. Някои препоръчват продължителност на стратегическия план две, други – пет, дори и повече години. Всяко стратегическо решение съдържа в себе си определена доза неопределеност и риск. При риска боравим с вероятности. Стратегическите решения винаги изискват ходът на събитията да се разглежда за относително дълъг бъдещ период, а всяко бъдеще по същество е малко или повече неопределено.Обвързване на стратегията с ресурси.
Бизнес стратегията е обвързана с вътрешните възможности на фирмата и с нейните собствени основни потоци ресурси на:- - оборудването,
- - материално-енергийните ресурси,
- - финансовите ресурси и
- - персонал.
Стратегически задачи.
Наборът от основните компоненти трябва да позволява да се обхванат и решават най-важните стратегически задачи, от които ще се определи ефективното бъдещо развитие. Тук се включват:- - основна стратегическа цел на бизнеса;
- - силни и слаби страни и необходимите управленски действия, които трябва да се предприемат за увеличеване броя и силата на силните страни и намаляване и (ликвидиране) на слабите страни;
- - конкурентноспособност, конкурентна борба и побеждаване в нея; постигане на синергичен ефект, т.е. осигуряване на по-голям ефект на фирмено равнище от сумата на ефектите, получавани от елементите на системата;
- - ресурсоосигуреност при определени приоритети на разпределението на четирите основни потока ресурси и осигуряване на най-правилното им използване;
- - организационно-структурно усъвършенстване с оглед адаптиране на организационната структура на управление;
- - фирмената политика по основните направления на системата за управление на персонала.
Стратегическо управление на фирма
В мнозинството от случаите фирмите са загрижени повече за краткосрочното си оцеляване, а не за дълговременния си просперитет. Фирмите, бележещи макар и плахи опити в прилагането на прийомите на стратегическото управление (Strategic Management), се намират предимно в сферата на маркетинга и донякъде финансите.Важен признак за навлизането на СУ в пракитката на българските фирми е увеличаващият се брой на холдингите и холдинговите структури.Необходимо ли е стратегическо управление на фирмата?
Мнозинството от фирмите в развитите индустриални страни в една или друга степен използват набор от подходи, методи и форми на стратегическо управление. Стратегическото управление на фирмата е сложен, продължителен и ресурсопоглъщащ процес, който обаче в общия случай създава ефективно фирмено поведение по отношение на пазара и конкурентите. Възниква въпросът необходимо ли е стратегическото управление, като се отчитат високите изисквания към него и необходимостта от значителни за реализацията му ресурси?Концепция за стратегическо управление на бизнеса
Стратегическото управление се занимава както с целта, така и със средствата. Целта е състоянието на обекта след няколко години. Средствата показват как ще се реализира желаното състояние. Следователно стратегическото управление е свързано с въображението, със създаването и концептуализирането на идеи за работа на организацията.Но то е в същото време и емпирично, защото се вземат практически решения за конкретни действия. Вниманието се насочва главно към разкриване на мисията и стратегията на организацията, но не се пренебрегват и необходимите за целта ресурси. Никога не бива да се забравя, че стратегията е средство за създаване на стойности.
Стратегически мислещите мениджъри имат комплексен и перспективен поглед върху посоките на дейност. Освен това те осъзнават отговорността си за планирането и разпределението на ресурсите с оглед на съществуващите възможности за изпълнение на стратегията и управлението на тези възможности за влагане на максимална стойност в резултатите на фирмата.
Добро стратегическо управление
Характеристики на доброто стратегическо управление (Strategic Management) на една организация е наличието на дългосрочна стратегия и нейното успешно прилагане. Aко една гениална стратегия не е подкрепена с организационни средства за внедряването й, това не може да доведе до добри резултати, както и блестящата реализация на посредствена стратегия.Разработването на делова стратегията не е еднократен акт, защото тя е за напред и се основава на виждания как се развива средата. Когато станат някакви промени в околната среда, стратегията трябва да бъде адаптирана към тези промени. Стратегията постепенно се адаптира в зависимост от средата, в която функционира организацията.
Х. Минцберг за стратегическото управление
Добре би било, ако се позовем на авторитет №1 в стратегическото управление на фирмата – Х. Минцберг. Заключението, което прави Минцберг след след извеждане на множеството предимства и недостатъци, е, че предимствата на стратегическото управление преобладават над недостатъците му. Само при наличието на единна корпоративна стратегия и съответните и частни стратегии е възможно реализирането на динамично конкурентно поведение на фирмите в постоянно променящата се среда.Фирмите са реални икономически субекти.
Превръщането на фирмите в реални икономически субекти логично води до потребността от прилагането на стратегически подходи и механизми. Само посредством едно задоволително предсказване на промените и разпределение на фирмените ресурси може да се постигне успех при наличието на динамизиращи се условия.Естество на стратегическото управление.
Да се мисли стратегически означава съзнателно и умишлено да се формулира желаната насока на развитие. Следователно стратегическото управление (Strategic Management) е процес, чрез който организацията и нейните мениджъри определят:- - на къде вървят в средносрочна и дългосрочна перспектива-стртегическото намерение
- - как ще стигнат до там-стратегическото или дългосрочно планиране, намерило израз в общия план на фирмата
- - как ще гарантират, че ще стигнат именно там, накъдето са тръгнали-ориентацията на организацията и нейните отдели към непрекъснатото движение по посока на стратегическия план.
Ползата от възприемането на стратегически подход към управлението
- - организацията като цяло и отделните мениджъри, работници и служители имат чувството за насоченост на дейността
- - възприетата по-дългосрочна перспектива избягва затъването в дребните ежедневни проблеми
- - управленският процес става по-организиран в ясните рамки на стратегическия план
- - организацията укрепва своята целенасоченост по отношение на установените цели, които в идеалния случай трябва да са обсъдени и съгласувани с ключовите фигури
- - създава се основа за определяне на задачите, ключовите фактори за успеха и критериите за извършената работа.
----------------
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Моля, само сериозни коментари. Публикуват се след одобрение на редактор.