Translate

Всичко за бизнес стратегия | dLambow


Бизнес стратегия на фирма - същност, значение, разработване


Какво е стратегия?

Стратегия (от старогръцки: στρατηγία - изкуство на пълководеца) е общият, неподробен план, обхващащ дълъг период от време, съдържащ начин за постигането на сложна цел, във военното дело, по-късно изобщо във всяка друга човешка дейност, особено в областта на бизнеса.
 

Понятие за стратегия

Понятието „стратегия“ произлиза от понятието стратег, идващо от старогръцкото "στρατηγός"-strategos със значение на войвода, военачалник, командир, пълководец, стратег“, което идва от "στρατός" (войска) + ἄγω (водя). Така произлиза понятието за главнокомандващ на армията на древногръцки градове-държави и така се появява "Изкуството на пълководеца" - науката за войната, една от областите на военното изкуство, при това нейното висше проявление, което обхваща теорията и практиката на подготовката за война, нейното планиране и водене, като се изследват и законите на войната.
 

Значение на стратегията

Значението на всяка стратегия е изясни перспективата за развитие и модела за реагиране на промените във външната среда, в която действа дадената организация. Стратегията се проявява в конкурентната позиция, структурата на организацията, нейната ценностна система, в особеностите на мотивацията и контрола на персонала.
 

Цел на стратегията

Целта на стратегията е ефективното използване на наличните ресурси за постигане на основната цел. Стратегията, като начин на действие, става особено необходима в ситуация, когато няма достатъчно налични ресурси за пряко постигане на основната цел.

Избор на комплексна бизнес стратегия
Бизнес стратегия на фирма

Същност на стратегията

Същността на стратегията включва:
  • - определяне на общия план на кампанията или битката,
  • - изграждане на последователност от разширени действия,
  • - открояване на посоките на основната атака,
  • - разпределение на основните сили по фронта,
  • - разработване на възможни варианти и сценарии за битката.
Това са стратегическите задачи и те трябва да се отличават от тактическите, чиято цел е да определят конкретните стъпки за постигане на първите.

Разработване на стратегически план

Стратегията се разработва до голяма степен от висшето ръководство на организацията, а нейното изпълнение включва участието на служители на всички нива на управление. Стратегическият план трябва да бъде, от една страна, цялостен, а от друга - гъвкав и позволяващ корекции. Разработеният стратегически план дава на организацията обща насока и индивидуалност, а на служителите - ясни насоки в ежедневните им дейности.

Класифициране на бизнес стратегиите

Стратегиите могат да се класифицират по няколко критерия, но един от тях е най-значим – според равнището на управление. От тази гледна точка различаваме следните стратегии:
  • - Корпоративна (фирмена) стратегия, формулираща общите въпроси за цялата организация, която е и средство за нейно интегриране
  • - Бизнес (конкурентна) стратегия – необходима, ако организацията развива няколко относително автономни бизнеса и затова работи на различни пазари. Ти придават облик и описват как ще работят подразделенията, а от друга страна, трябва да бъдат съвместими с главната корпоративна насока.
  • - Функционалната стратегия се отнася за всяка отделна област  
    • - финанси,
    • - човешки ресурси,
    • - технологии,
    • - доставки,
    • - производство,
    • - маркетинг,
    • - дистрибуция,
    • - продажби,
    • - сервиз след продажбата,
    • - административна дейност.

Функционални бизнес стратегии

Всяка от функционалните стратегии съдейства чрез своите средства и възможности за реализацията на корпоративната стратегия. Помежду си те трябва да бъдат съвместими и непротиворечиви, за да спомогнат за постигане на стратегиите от по-горните нива, като при избора им се поставят няколко основни критерия:
  • - Съвместимост – не трябва да съдържат взаимно изключващи се цели и политики;
  • - Хармония -  трябва да представляват адаптивен отговор на околната среда и на съществените промени, които стават в нея;
  • - Напредък – трябва да осигуряват възможност да се създаде и/ или да се поддържа конкурентно предимство в избраната област на действие;
  • - Изпълнимост – не трябва нито да пренатоварват наличните ресурси, нито да създават неразрешими проблеми.
Изборът на бизнес стратегия е само отправна точка в общия процес на разработване и осъществяване на стратегическия план.



Избор на стратегия

Стратегията е общата посока за развитие. Ако не може да се уточни точно, тогава все пак е по-полезно да има не съвсем ясна насока на развитие, отколкото да няма никаква. Изборът на стратегия е началото на стратегическото управление, което може да бъде представено схематично така:

Компоненти (съставни елементи) на стратегическото управление:
  • - Стратегическо планиране;
  • - Реализация на стратегията;
  • - Стратегически контрол.
 
Основните задачи на стратегическото управление:
  • - Поставяне на цели;
  • - Формиране на стратегическа визия;
  • - Разработване и изпълнение на стратегията.

Избор на комплексна бизнес стратегия

Има редица възможни действия, които подготвят финализиращата, заключителна фаза във формирането на пазарна политика на фирмата и нейните позиции в стратегическото управление (Strategic Management), които ще обединят всички звена на фирмата. Пазарната политика подготвя почвата за разработването на маркетинговия комплекс.

Техниките и критериите за пазарна политика на фирмата отразяват нейния характер и се вместват в техниките на маркетинговите изследвания на пазара и измененията в пазарната ситуация. Важно е да се знае, че ако обективния процес на сегментация на пазара протича независимо от действията на фирмата и отразяват преценката на потребителите за качествата на продукта, то комплексната бизнес стратегия се постига със системни усилия за обслужване на постоянните и привличането на нови клиенти.

Бизнес стратегията е част от комплексен план за управление

Бизнес стратегията на дадена фирма е комплексен план за управление, който укрепва положението на организацията на пазара и има за цел да:
  • - удовлетворява потребителите,
  • - осигурява успешна конкуренция и
  • - обезпечава достигнето на глобалните цели на организацията,
т.е. стратегията означава избор на пътища за развитие на организацията, избор на пазари, на методи за конкуренция и за водене на дейността.

Делови модел на бизнеса.

Тясно свързано с бизнес стратегията е понятието делови модел за водене на бизнеса – това е начина на получаване на полза от дейността на организацията. Деловия модел е по-тясно понятие от стратегията. Стратегията определя методите на конкуренция и воденето на дейността на организацията, а деловия модел, на основата на показателите за ползи и разходи, осигурява жизнеспособността на организацията.

Бизнес модел.

Ако вземем за пример стратегиите на Microsoft и Linux от сферата на бизнеса (тогава вече говорим за бизнес модел):

Според бизнес модела на Microsoft:

  • - разработка на кодове от високоплатени специалисти, издаване акции, пазене на търговска тайна и др.;
  • - продава копия на software на относително невисока цена (70-100$)
  • - осигурява безплатна поддръжка на доставения софтуер.

Според бизнес модела на Linux (алтернатива на Microsoft)

  • - free software (download)
  • - разрешава всякакви промени в софтуера
  • - има щатни сътрудници, оказващи техническа помощ чрез заплащане

Формулиране на бизнес стратегия

Формулирането на бизнес стратегия има за цел решаването на съвкупността от проблеми, с които се сблъсква даден бизнес, непосредствено след своето възникване, могат да бъдат разделени най общо на
  • - стратегически,
  • - тактически,
  • - оперативни.
Оперативните задачи застават на преден план, веднага след устанавяване статуса на бизнеса, в хода на непосредственото му взаимодействие с неговите
  • - контрагенти,
  • - клиенти и
  • - конкуренти.
За правилната оценка на възникналата ситуация и избора на най-добрите форми на оперативно поведение, учеридителите на бизнеса, а в последствие и неговите мениджъри, са длъжни да се ръководят от своята основна стратегическа насока, а така също и от обусловените от нейното съдържание дейностти на по-долното тактическо ниво.
 

Перспективи за успех на бизнеса

Успехът на бизнеса, особено в началния етап на развитие, зависи от това до каква степен неговите  стратегически задачи са развити и представени и в неговиата тактика, а тактическите задачи – в конкретните модели на оперативно поведение. Краткосрочните делови перспективи формират основата за оперативните и тактически задачи. Към тяхното решаване учередителите на бизнеса пристъпват , набелязвайки стратегията и перспективите за дългосрочно развитие.

Разработване на ситуационни задачи

След това, изхождайки от съдържанието на оперативните задачи, бизнесът пристъпва към разработване, прогнозиране и моделиране на ситуационните задачи, т.е. започва определянето на съдържанието и алгоритмите на своето собствено поведение в процеса на взаимодействие с конкретни
  • - клиенти,
  • - контрегенти и
  • - конкуренти.
Като правило тези задачи произтичат от необходимостта за обезпечаване на
  • - организационните,
  • - юридически и
  • - финансови
основи за пълноценнното функциониране на предприемаческата фирма. Всяка стопанска единица е обречена на фалит, ако няма  и не следва една ясна и реалистична стратегия. Бизнес стратегията се разработва на основата на прогнозите за потребителско търсене и други специфични изисквания на пазара за период от няколко години.

Стратегически план за развитие.

Всъщност по отношение на продължителността на периода в бъдеще няма единно мнение. Някои препоръчват продължителност на стратегическия план две, други – пет, дори и повече години. Всяко стратегическо решение съдържа в себе си определена доза неопределеност и риск. При риска боравим с вероятности. Стратегическите решения винаги изискват ходът на събитията да се разглежда за относително дълъг бъдещ  период, а всяко бъдеще по същество е малко или повече неопределено.

Обвързване на стратегията с ресурси.

Бизнес стратегията е обвързана с вътрешните възможности на фирмата и с нейните собствени основни потоци ресурси на:
  • - оборудването,
  • - материално-енергийните ресурси,
  • - финансовите ресурси и
  • - персонал.

Стратегически задачи.

Наборът от основните компоненти трябва да позволява да се обхванат и решават най-важните стратегически задачи, от които ще се определи ефективното бъдещо развитие. Тук се включват:
  • - основна стратегическа цел на бизнеса;
  • - силни и слаби страни и необходимите управленски действия, които трябва да се предприемат за увеличеване броя и силата на силните страни и намаляване и (ликвидиране) на слабите страни;
  • - конкурентноспособност, конкурентна борба и побеждаване в нея; постигане на синергичен ефект, т.е. осигуряване на по-голям ефект на фирмено равнище от сумата на  ефектите, получавани от елементите на системата;
  • - ресурсоосигуреност при определени приоритети на разпределението на четирите основни потока ресурси и осигуряване на най-правилното им използване;
  • - организационно-структурно усъвършенстване с оглед адаптиране на организационната структура на управление;
  • - фирмената политика по основните направления на системата за управление на персонала.

Стратегическо управление на фирма

В мнозинството от случаите фирмите са загрижени повече за краткосрочното си оцеляване, а не за дълговременния си просперитет. Фирмите, бележещи макар и плахи опити в прилагането на прийомите на стратегическото управление (Strategic Management), се намират предимно в сферата на маркетинга и донякъде финансите.Важен признак за навлизането на СУ в пракитката на българските фирми е увеличаващият се брой на холдингите и холдинговите структури.

Необходимо ли е стратегическо управление на фирмата?

Мнозинството от фирмите в развитите индустриални страни в една или друга степен използват набор от подходи, методи и форми на стратегическо управление. Стратегическото управление на фирмата е сложен, продължителен и ресурсопоглъщащ процес, който обаче в общия случай създава ефективно фирмено поведение по отношение на пазара и конкурентите. Възниква въпросът необходимо ли е стратегическото управление, като се отчитат високите изисквания към него и необходимостта от значителни за реализацията му ресурси?

Концепция за стратегическо управление на бизнеса

Стратегическото управление се занимава както с целта, така и със средствата. Целта е състоянието на обекта след няколко години. Средствата показват как ще се реализира желаното състояние. Следователно стратегическото управление е свързано с въображението, със създаването и концептуализирането на идеи за работа на организацията.

Но то е в същото време и емпирично, защото се вземат практически решения за конкретни действия. Вниманието се насочва главно към разкриване на мисията и стратегията на организацията, но не се пренебрегват и необходимите за целта ресурси. Никога не бива да се забравя, че стратегията е средство за създаване на стойности.

Стратегически мислещите мениджъри имат комплексен и перспективен поглед върху посоките на дейност. Освен това те осъзнават отговорността си за планирането и разпределението на ресурсите с оглед на съществуващите възможности за изпълнение на стратегията и управлението на тези възможности за влагане на максимална стойност в резултатите на фирмата.

Добро стратегическо управление

Характеристики на доброто стратегическо управление (Strategic Management) на една организация е наличието на дългосрочна стратегия и нейното успешно прилагане. Aко една гениална стратегия не е подкрепена с организационни средства за внедряването й, това не може да доведе до добри резултати, както и блестящата реализация на посредствена стратегия.

Разработването на делова стратегията не е еднократен акт, защото тя е за напред и се основава на виждания как се развива средата. Когато станат някакви промени в околната среда, стратегията трябва да бъде адаптирана към тези промени. Стратегията постепенно се адаптира в зависимост от средата, в която функционира организацията.

Х. Минцберг за стратегическото управление

Добре би било, ако се позовем на авторитет №1 в стратегическото управление на фирмата – Х. Минцберг.  Заключението, което прави Минцберг след след извеждане на множеството предимства и недостатъци, е, че предимствата на стратегическото управление преобладават над недостатъците му. Само при наличието на единна корпоративна стратегия и съответните и частни стратегии е възможно реализирането на динамично конкурентно поведение на фирмите в постоянно променящата се среда.
 

Фирмите са реални икономически субекти.

Превръщането на фирмите в реални икономически субекти логично води до потребността от прилагането на стратегически подходи и механизми. Само посредством едно задоволително предсказване на промените и разпределение на фирмените ресурси може да се постигне успех при наличието на динамизиращи се условия.

Естество на стратегическото управление.

Да се мисли стратегически означава съзнателно и умишлено да се формулира желаната насока на развитие. Следователно стратегическото управление (Strategic Management) е процес, чрез който организацията и нейните мениджъри определят:
  • - на къде вървят в средносрочна и дългосрочна перспектива-стртегическото намерение
  • - как ще стигнат до там-стратегическото или дългосрочно планиране, намерило израз в общия план на фирмата
  • - как ще гарантират, че ще стигнат именно там, накъдето са тръгнали-ориентацията на организацията и нейните отдели към непрекъснатото движение по посока на стратегическия план.

Ползата от възприемането на стратегически подход към управлението

  • - организацията като цяло и отделните мениджъри, работници и служители имат чувството за насоченост на дейността
  • - възприетата по-дългосрочна перспектива избягва затъването в дребните ежедневни проблеми
  • - управленският процес става по-организиран в ясните рамки на стратегическия план
  • - организацията укрепва своята целенасоченост по отношение на установените цели, които в идеалния случай трябва да са обсъдени и съгласувани с ключовите фигури
  • - създава се основа за определяне на задачите, ключовите фактори за успеха и критериите за извършената работа.

----------------

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Моля, само сериозни коментари. Публикуват се след одобрение на редактор.

Популярни публикации - В помощ на българите у нас и по света:

Посетители

Translate / Перевод

Архив на блога

Последователи - Абонати: