Translate

Ползвате ли бизнес логистика? | dLambow


Какво е бизнес логистика и как да се възползвате от нея?


Какво е логистика?

Логистика е известното ни отпреди материално-техническо снабдяване (МТС) или т.н. обоз в армията, като днес това е обширен комплекс от добре управлявани, планирани и организирани услуги, които способстват за успешните транспортни доставки на стоково-материални запаси, в т.ч. и тяхното складиране и съхранение. По този начин се придвижват както суровини и материали, така и готова продукция.

Възникване на логистиката

Първите логисти са се появили в древна Гърция, като там задачата им била да начисляват данъците. След това в Напольоновата армия, от началото на 18-ти век, те организирали обоза - осигуряването на палагки, храна, муниции и други армейски нужди от един пункт до следващия, като разпределяли снабдяването между подразделенията.

Бизнес логистика
Бизнес логистика

Логистика в България

Понятието се появява у нас в периода на установяване на пазарни отношения от началото на 90-те години и оттогава се развива активно. Интереса към тази дейност се обуславя от потребностите от развитие на бизнеса и икономиката и увеличените транспортни потоци, като по този начин усилията на логистичните фирми са насочени основно към създаването на ритмични доставки и намаляването на разходите.

Същност на бизнеслогистиката

Логистиката в бизнеса е цялата многострана дейност по изучаване, прогнозиране и програмиране на дейността по физическото разпределение на продукцията в търговската мрежа поражда необходимостта от подготовка. От самата практика израства потребността от компетентни анализатори и практици, способни да осигурят доставката чрез маркетинговите канали за реализация в производството или потреблението.

Тяхната задача е не само да осигуряват неприкъсността на процесите на производството и потреблението, но и да търсят пътища за минимизирани на нарастващите разходи в тази сфера. Дейността или дейносттите в тази сфера в теорията и практиката на маркетинга получи научното определение бизнеслогистика.

Логистиката обединява усилията в сферата на физическото разпределение на продуктите с останалите дейности по реализацията. Става дума за дейности като централизирането материално- техническо снабдяване, особено щом се отнася до снабдяването със суровини, полуфабрикати, инструменти и машини.

Не е трудно да се разбере, че маркетинговата стратегия на фирмата може лесно да се провали, ако няма ефективно пазарно решение на проблемите на снабдяването, документацията и инвентаризирането на потоците от продукти в маркетинговите канали.


Системен логистичен подход в управлението

Логистиката е системен подход при управлението на различни материални ценности и свързаните с това услуги, които помагат да се проследява движението на съответните товарни единици, като се създава верига или информационна база, позволяваща да се проследява целия път или маршрут на доставките и съхранението, в т.ч. и съпътстващите финансови транзакции.

Цели на логистиката

Истинската роля на логистиката се вижда най- добре, когато се посочат неговите цели:
  • - координация
  • - предвижването
  • - сервиза
  • - минимизирането на разходите и др.
Логистиката е артерия, по който протичат материалите и крайният продукт или услугите за консуматора, с всички измерения на тази дейност:
  • - навременост
  • - общуване
  • - адаптиране на търсенето
  • - адекватност на търсенето
  • - удобства за потребителя.
Като цяло целта на логистиката е да решава най- добре проблемите на доставката, която обхваща транспорта, складирането и съхраняването на постъпващите в мрежата продукти, рапореждането с тези наличности, инвентаризирани като запаси, които следва да се управляват в системата на маркетинговите канали. По такив начин логистиката във всичките си форми е едновременно завършек, проверка и старт на нови маркетингови решения.



Коя е основната задача на логистиката?

Такава основна задача можем да определим в навременното обезпечаване потребностите на крайните потребителите от свежи продукти (топъл хлюб, новия вестник, последната мода…). Второстепенна задача е обезпечаване потребностите на производството, доколкото ако няма такова или то е неритмично, това би затруднило снабдяването на крайните клиенти.

Основни характеристики в логистичния процес

Основните характеристики в целия този логистичен процес са достъпността на стоките, скоростта и ритмичността на доставките, без прекъсвания и също гънкавостта на процесите с оглед бързата адаптация към пазарните промени. Всичко това позволява да се отчитат общите разходи по цялата верига на доставките и така да се минимизират разходите за всички страни в процеса.


В логистиката се включват следните услуги:

  • - доставки на суровини и материали за производството;
  • - доставки на готовата продукция до магазините за търговия на дребно;
  • - отговорно пазене на стоково-материалните ценности в складове;
  • - спедиторски, брокерски и митнически услуги.



Оптимизиране на логистичните дейности

Стойността на стоките се увеличава, понякога в пъти спрямо производствената й себестойност, след като премине в сферата на икономическото обръщение. Затова оптимизацията на дейностите по транспортиране, образуване и съхранение на запасите, обезпечаването на дистрибуцията, позволяват да се оптимизират разходите и по този начин да се постигне по-голяма доходност от бизнеса.

Това се постига чрез намаляване нивото на издръжките и повишаване на обемите на продажбите, благодарение по-приемливата цена на стоката по отношение на конкуренцията. Затова при оперирането с по-мащабни обеми на доставките, е желателно фирмата да изнесе (аутсорсва) логистичната дейност към специализирана компания, за да си спести определени рискове от загуби.

Кои са функционалните области на логистичния процес?


Логистично интегриране

Преди логистичното интегриране в единна доставна верига, процесите са се изпълнявали по отделни функционални области, като разходите са се минимизирали за всяка област поотделно. Например, минимизиране на транспортните разходи чрез групажен превоз и запълване на обратните курсове. Или оптимизиране на складовите разходи, чрез въвеждането на обща тара и стелажно-манипулаторни процеси. Но това не води до обща оптимизация на разходите за бизнеса и така той понася, понякога и значителни загуби.

Логистична инфраструктура

Докато логистичната инфраструктура представлява комплекс от обекти, имащи определено географско разположение и различни характеристики - заводи в близост до суровините, складове в близост до потребителите + цяла система от проиграни маршрути и връзки между тях, съставят цялостна и единна инфраструктура.

Транспортна връзка между обектите

Транспорта осигурява връзката между различните обекти, превозвайки навреме необходимите материални ценности. Това може да става по различни начини - автомобили, жп композиции, речни или морски превози, въздушен транспорт, тръбен транспорт, а в трудно достъпни планински обекти и селища с малко жители, може да се прибягва и до услугите на добрия стар марко. Има една смесена порода - катър, която е много ефективна и непретенциозна в планински условия.

Складиране и обработка на товарите

Складирането и обработката на товарите (групиране, разфасоване) е друг основен модул и елемент в цялостния процес. В складовете се съхраняват необходимите количества от продукция и материали. Складовете може да са към съответното производство, а може и да са съвсем самостоятелни. Могат да бъдат специализирани (зеленчукова борса) или универсални, оптимизирани като площи и обеми чрез стелажна организация и палетизиране, което подпомага много товаренето и разтоварването.

Управление на запасите

Управлението на запасите е важен модул за оптимизиране количествата на запасите от различните продукти, пресмятани възоснова на реалната динамика на потреблението и осигуряването на доставки “точно навреме”. Ключов момент в управлението е информационното обезпечение на доставките, като тук информационните технологии влизат в пълната си сила, и в права и в обратна посока. Така се планира навременната доставка в срок и на място.

Заключение

Днес думата “логистика” се чува повсеместно. Това е област от дейността на днешното човечество, поставена на бизнес основа, заимствана от армейската организация, която ни осигурява точно навреме свежи продукти в магазините, нови потребителски стоки с най-различно предназначение и много други услуги, удобства и радости от живота, макар че ние не винаги я забелязваме в нейната цялост и функции.

----------------

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Моля, само сериозни коментари. Публикуват се след одобрение на редактор.

Популярни публикации - В помощ на българите у нас и по света:

Посетители

Translate / Перевод

Последователи - Абонати: