Translate

Електронен бизнес | dLambow

 

Електронен бизнес в България

"Бизнесмените задават грешен въпрос, когато питат дали
Интранет ще промени техния бизнес.
Правилният въпрос е - в каква степен и колко скоро."
Алан Дженкинс

 

Какво е електронен бизнес?

Електронен бизнес (англ. Electronic Business, E-business, I-business, e-Business, Интернет бизнес) е бизнес модел, при който бизнес процесите, обменът на бизнес информация и търговските транзакции се автоматизират с помощта на онлайн информационни системи. Значителна част от решенията използват интернет технологии за пренос на данни и предоставяне на уеб услуги. 

Терминът е използван за първи път в реч на бившия главен изпълнителен директор на IBM Луис Герстнер. Също така, това е всякакъв вид търговска или нетърговска сделка, която включва обмен на информация през Интернет.

 

Възникване на понятието "електронен бизнес"

Терминът "електронен бизнес" е въведен от маркетинговия и интернет екип на IBM през 1996 г. Електронният бизнес е кумулативна концепция за различни начини, които автоматизират търговската работа на предприятие. В допълнение към електронната търговия, фокусирана върху взаимодействието с потребителя в сферата на продажбите, се поддържа цялата верига на стойността на предприятието.

 

Електронен бизнес
Електронен бизнес

Електронна търговия - основен електронен бизнес

Търговията през интернет е обмен на продукти и услуги между фирми, групи и лица и може да се разглежда като една от основните дейности на всеки електронен бизнес. Електронната търговия се фокусира върху използването на различни схеми за е-магазини, предназначени за улесняване на всички дейности по реализация на търговския процес онлайн. 

 

Ползи от електронния бизнес

  • – Намаляване на разходите за труд;

  • – Липса на рискове, свързани с човешкия фактор (грешки, изтичане на информация, кражби, болнични и др.);

  • - Увеличаване на скоростта на операциите, и като резултат - скоростта на самия бизнес (правене на пари);

  • - Намаляване, а в редица бизнес модели и пълна липса на материални активи на организацията (целият бизнес е разпределен в киберпространството - няма офис, няма служители, няма материални стоки);

  • – Високоскоростно бизнес мащабиране. Информацията в електронен вид може да се копира по определени алгоритми със скоростта на светлината;

  • – Изчезване на разстоянието между продавача и купувача. Като сте в самолет над Австралия, можете лесно да продадете ски на купувач от Канада;

  • – Възможност дори за малки организации да се конкурират с гигантите в своята индустрия.




Електронна конкуренция между производители и дистрибутори. 

Поради засилващата се конкуренция между производителите при дистрибуцията на стоки и услуги до потребителите и широкото разпространение на Интернет, електронната търговия е най – динамично развиващата се част от съвременната икономика през последните няколко години. Най – общо тя представлява извършване на бизнес сделки по електронен път, вместо чрез традиционното пряко (физическо) участие на страните. Като неотменима част от тези сделки присъстват и различните форми на разплащания между участниците – вече в електронен вид.


Електронна търговия в интернет. 

Възможността да се търгува със стоки и услуги в Мрежата е сравнително нова – съществува едва от 1992 г., а масово навлиза след 1995 г. в САЩ, но все по-успешно набира популярност и по останалия свят. Електронната търговия все още е в ранния си период на развитие. Въпреки това, по Интернет вече могат да се поръчат и закупят всевъзможни стоки и услуги – от книги и музика (най-успешно продаваните за момента стоки) до пици (вече и у нас!), самолетни билети и туристически услуги. Въпреки, че може да звучи като научна фантастика, това вече е реална част от ежедневието в по-напредналите страни и най-вече САЩ.


Електронна търговия в Европа. 

Европа се придвижва към дигиталната търговия с малко по-бавни темпове. Все още, сравнително по-малък брой от големите търговски фирми от стария континент предлагат възможност за електронна търговия. Но това се променя много бързо.


Електронни разплащания в България. 

Като част от Европа, България също изостава от този процес. Електронни разплащания в Интернет са възможни у нас от началото на 2000 г., благодарение разработената от DATAMAX система ePay.bg, началото е поставено. Не са много сайтовете, предоставящи възможност за електронни разплащания, но даже и да се повече, този вид разплащания са все още непопулярни сред потребителите, така че нямат и клиентска база, нужна за процъфтяването им.


Навлизане на електронния бизнес в България. 

Стоките и услугите, които могат да бъдат намерени в българското уеб пространство вече са много. Въпреки всички регулативни или психологически пречки, които стоят пред навлизането на този род търговия, той не може да бъде спрян. С времето той ще става все по-популярен в световен мащаб и в частност у нас. Разработват се и други системи за електронни разплащания (освен тази на ePay.bg), с което може би ще се ускори процесът на приемане на необходимите законови разпоредби от една страна и ще се създадат значително повече сайтове, предлагащи подобни възможности, от друга.


Електронния бизнес дава нов тласък на икономиката. 

Развитието на електронната търговия ще даде нов тласък на икономиката ни като цяло. Правилното разбиране и експлоатиране на възможностите, които Интернет дава за подобни инициативи, би могло да доведе до просперитет в тази област.


Основните предимства на електронния бизнес се свеждат до:

  • – глобална достъпност и продажби – бизнес компаниите могат да увеличат броя на своите клиенти и дори да увеличат броя на предлаганите продукти; 
  • – по – добри бизнес контакти; 
  • – безплатни мостри; 
  • – намалени разходи – посредством динамично определяне на продажните цени; 
  • – проблеми с доставката – чрез Интернет намаляват и проблемите, свързани с транспортирането на продуктите; 
  • – време за достигане до пазара – намалява, успоредно с което се получава по – бърза реакция на променящите се изисквания на клиентите; 
  • – лоялност на клиентите – увеличена лоялност от страна на клиентите и по – качествени услуги, посредством по – лесен достъп до най-актуалната информация.

 

Развитие на електронният бизнес

 Електронният бизнес е сфера на активно възникване и използване на иновации, както и проучвателни интердисциплинарни изследвания. Това се потвърждава от наличието на голям брой научни конференции, посветени на този въпрос, както и от дейността на голям брой изследователски центрове, ангажирани в търсенето на нови решения за електронния бизнес. 

Технологични решения или интегрирани системи за електронен бизнес се предлагат от почти всички големи производители на компютри, мрежово оборудване и софтуер: IBM, Hewlett-Packard, Compaq, Intel, Sun Microsystems, Cisco Systems, Microsoft, Computer Associates International, Navision и др.

----------------

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Моля, само сериозни коментари. Публикуват се след одобрение на редактор.

Популярни публикации - В помощ на българите у нас и по света:

Посетители

Translate / Перевод

Последователи - Абонати: