Translate

Какво е бизнес? | dLambow

 

Какво е бизнес?

 

Произход на понятието бизнес

Думата "бизнес" произхожда от английски език, от понятието "busy" - зает, деен, от където идва и "business" - заетост, деловитост, работа, бизнес. Но смисъла, който придаваме на това понятие в българския език е малко по специфичен. Да си деен, зает, деловит - при нас е предпоставката, а да печелиш чрез самостоятелна дейност е следствието. 

Когато споменаваме понятието "бизнес", ние акцентираме на резултата от такава дейност - печалбата, независимостта от работодател, възможността да се вземат самостоятелни решения. Свободата да разполагаме с времето си, с ангажиментите си, с организацията на деня си.

 

Делова активност

Има много възможни отговори на въпроса "Какво е това бизнес?", но по принцип всяка делова активност в условията на пазарна икономика обикновено се приема за бизнес. Бизнесът означава работа, дейност, свързана с изгода, с печалба. За да се участва в бизнеса са необходими ресурси и поемане на риск. 

Какво е бизнес?
Какво е това бизнес?

 

Естествено става дума за добре пресметнатия, разумен риск, осигуряващ целесъобразност в избора на алтернативи при реализация на съответните стопански решения. Бизнесът изисква търговски усет, много добро познаване на пазара и икономическите условия на работа, лекота в прилагането на основните принципи и методи на икономическото управление.

Бизнесът е икономическа, а не социална дейност

Неща, с които един работник или служител не може да се похвали. Затова бизнесът е икономическа (не социална или образователна или религиозна) дейност, която се осъществява от предприемач (не от работник, учител или лекар - макар, че по закон у нас и лекарите трябва да са ЕТ), на свой риск и под своя отговорност, с цел получаването на печалба (а не харченето на пари).

Защо подчертаваме, че бизнесът не е харчене на пари?

Защото в България много хора изповядват максимата «Ти акъл не ми давай! Пари ми дай, а аз ще ти покажа как се прави бизнес!!!» При това го казват с много натъртителен, поучителен и тарикатски тон. А в същност, в тези многобройни случаи, единственото, което може да ни бъде показано е как по най-бързия начин «дадените» пари могат да бъдат изхарчени, без срещу тях да дойде и една стотинка печалба. 

Доказано е, че такива пишман - бизнесмени, като получат (по грешка) пари от някъде (вече никой не им се връзва, за разлика от преди 20-тина години - т.н. кредитни милионери), започват да харчат като за световно - офиси, мерцедеси, обзавеждане, секретарки, командировки … и парите свършат.

Оправданията за провал в бизнеса.

Естествено, никой не си признава, че е пишман и започват всевъзможни оправдания - ама кризата, ама законите, ама конкуренцията (нелоялна) и т.н. и т.н. Затова моето правило за бизнес е, че

ако не можеш да започнеш бизнес без пари,
сигурния начин да се провалиш и фалираш
е като се опитваш да го започнеш със заем.

Затова изрично подчертавам, че бизнеса е дейност, определяща за която е крайния резултат - печалбата и нищо друго. Дали сте успешен бизнесмен (бизнес дама) зависи от крайния резултат - дали постигате финансовите цели на своя бизнес план, а не от това дали може да напишете бизнес план, дали карате мерцедес (взет на лизинг) или имате луксозен офис.

Защо всеки бизнес мениджър пише бизнес план?

Защото така той документира своята компетентност. Как? Съвсем лесно и очевидно. Ако мениджъра постигне заложените цели, така както са по неговия план, това означава че е добър по всички линии. Ако не ги постигне или започва да става ясно, че няма да ги постигне, тогава става наложително предприемача (собственика, инвеститора), който е наел мениджър да управлява неговия бизнес (business), да предприеме мерки и да си търси нов мениджър. Трябва ли един предприемач да знае всичките детайли на бизнес управлението - закони, процеси, маркетинг … Не, разбира се. Затова той си наема компетентен мениджър. Проверява досегашния му опит, проучва препоръките му, запознава се с неговата успеваемост и ако е добър, го наема.

Мениджър - един доста квалифициран "работник".

Да, да! Мениджърът е също един "работник", само че доста по квалифициран, но също така ангажиран от толкова до толкова (работно време), задължения, отговорности, отчети, планове … Мениджърът не е предприемач, той е скъпо платен чиновник - организатор на бизнеса на предприемача. Ако се погледне малко по-задълбочено в бизнеса, ще видим, че той е процес на специфично търговско взаимодействие между отделните хора и външни фактори, свързани с предмета на осъществяваната дейност.

Участници в бизнеса

По този начин, участниците в бизнеса са не само отделните индивиди, непосредствените сътрудници на една или друга фирма, но и държавата като законодателна (парламент) и изпълнителна власт (правителство, общини, агенции…), но също и пазара, като съвкупност от различни конкуренти и в крайна сметка - обществото, като краен потребител и оценител на произвежданата продукция.

Бизнесът върви и е предназначен за хората

Защото всеки бизнес (business) трябва да е закърмен с разбирането, че работи и се оценява (чрез покупката на продукцията или услугите му) от ОБЩЕСТВОТО (потребителите, клиентите). Т.е. бизнес в гората не може да се прави. Бизнесът върви и е предназначен за хората, за обществото. Колкото са повече хората, толкова по-добри са резултати за бизнеса (ако се съобразява с изискванията на потребителите). 

Следователно, неотменима част, елемент на всеки бизнес е фактора потребители (клиенти). Все още малко хора разбират, че да отваряш магазин на село с 12 жители не е бизнес, но го правят. Нито е бизнес, когато една възрастна жена от село продава по 5 кг. домати дневно на градския пазар. И едните и другите не разбират понятието мащаб. Работа на предприемачът е да докаже, че в една пазарна ниша има бизнес, т.е. да докаже, че може да се изкара печалба, пък макар и една стотинка.

Какъв бизнес е 1 стотинка печалба? 

Ако добавите фактора «мащаб», тази 1 стотинка се превръща в милиони печалби. Колко струва целофанчето, с което е опакована всяка кутия цигари? Около 0,27 стотинки. Да, да. Част от стотинката е себестойността й. А колко може да остава за печалба от тази себестойност? И от тази нищожна милиминкова (стотни от стотинката) печалба, авторът на изобрегението печели между 250 и 400 милиона долара всяка година! Но тук вече като, че ли излизаме малко от понятието за бизнес. Защото какъв бизнес е да изкараш 250 милиона долара без нито стотинка разходи?

Формулата за печалбата е много проста:

П = Пр. - Р,
Където
  • П е печалбата,
  • Пр. са приходите,
  • Р са разходите от дейността.

И сега ако подложим на съвсем повърхносттен анализ тази проста формула, веднага ще разберем, че ако искате да печелите и то добре, трябва да увеличавате приходите и да намалявате разходите. Това е всичко! На теория е толкова просто, но на практика върлува Световната финансово - икономическа криза.

Какво им пречи на хората да прилагат толкова проста формула и да печелят безспир? 

Мързелът! Но това е съвсем друга тема от областта на психологията, чието място е на друг сайт и в друга (лична, не обществена) плоскост. Така, че да движиш бизнеса си е не просто да пишеш бизнес план или да влагаш средства (пари, труд, време) в производството на стоки или услуги с цел да ги продадеш за повече пари, а да го правиш ефективно. 

А това се постига чрез добра организация на бизнеса. И тогава се достига до онази разновидност на бизнеса, където имаш само приходи и нямаш разходи (виж по-горе). Само добре организираната като цяло дейност може да държи под контрол разходите и да стимулира приходите, така че разликата от продажбата да бъде винаги положителна (печалба).

Умението да се осъществи продажба.

Умението да се осъществи продажба е от съществено значение за всеки бизнес, но много хора се притесняват да го правят. Даже го считат за мошенгарство. Този факт, както и редица други подобни занемарени проблеми, превръщат простата бизнес-формула за постигане на печалба в рисковано начинание. Примереният риск е присъщ в дейността на всеки предприемач, макар че за обикновените хора понятието риск е равносилно на бедствие, стихия, нещо извън контрол.

Управление на риска.

Затова разликата между обикновените хора и предприемача е в понятието "управление на риска". Предприемачът си служи със цифри и упоритост, а обикновените хора мечтаят за сигурност и гаранции в окото на урагана и само след миг той ги помита. За успеха на бизнеса (business) влияят както външни, така и вътрешни фактори. 

Със сигурност ще имаме предостатъчно време да ги разгледаме всички, стига да се връщате от време на време на този ключов за Вашия успех сайт. Затова е добре да се регистрирате като фен-последовател на този сайт (горе, вдясно).
 




Анатомия и физиология на бизнеса

На практика бизнеса съществува като жив организъм със своя анатомия и физиология, която може да се опише по следния начин:

  • „Сърцето” на бизнеса представлява основната цел на съществуващата мотивация за започване на съответната дейност. В „сърцето” следва да се съдържат още спецификата на организацията (фирмата), отличителните белези, по които тя се отличава от другите в същата област, както и средствата, чрез които тя може да намери своето място на пазара.
  • „Кръвоносната система и скелетът” на бизнеса  са неговата управленска структура и най-вече органът за управление, който при всички случаи поема отговорността за вземане и зпълнение на финансови, творчески, административни и други решения. За да функционира правилно всеки жив бизнес се нуждае от добре разработени вътрешни правила и ефективна система за комуникация между управляващи и изпълнители.
  • „Нервната система” се отнася до начина на прилагане на основните управленски функции: организация, планиране, управление, координация, регулиране и контрол.
  • „Мозъкът” на една ефективно работеща фирма е този, който планира бюджета, провежда маркетингови проучвания, взема решения, дава иструкции, анализира обратните сигнали, получени чрез „нервите” на организма и осъществява ефективен контрол върху неговото функциониране.

 

Компетентно бизнес ръководство

Поведението на живия организъм, наречен бизнес, зависи от компетентното ръководство на неговия мениджър, от това дали той е идеалист, човек, който обича риска, умело решава всеки нов проблем, дали е разработил подходяща стратегия  за своето утвърждаване в света на бизнеса и за развитие в бъдеще. Предприемаческият дух, стратегическото мислене и управление са предпоставките за успешно разработване на стратегии.

 

Бизнес стратегии

Смисълът, който се влага в понятието „стратегия” , зависи от позициите на хората, от тяхната нагласа, ценностна система и интереси. Независимо от различията в това понятие, всеобщо е възприемането на стратегиите като комплекс от действия за постигане на значими бъдещи цели.
Изясняването ролята на стратегиите в света на бизнеса не би било пълно, ако не се посочат условията , в които фирмите осъществяват своя бизнес. 

А.Тофлър разкрива една от съществените характеристики на съвременната икономика: ”Колкото по-смутно, по-нестабилно и по-неравновесно става стопанството на утрешния ден, толкова по-непредсказуеми стават нуждите на потребителите.” 

За производителите на продукти и услуги съществува широко поле за изява и задоволяване на разнообразните и увеличаващи се човешки и социални потребности. Но в условията на засилващата се конкуренция и ограничеността на ресурси за фирмите става изключително важно да определят правилно своята генерална цел и уникално място в обществото, да завоюват доверието на потребителите и да се състезават успешно с конкурентите си. Стратегиите в бизнеса са основата за съществуването и развитието на фирмите. 

 

Заключение

Е, това е. Да се надяваме, че вече знаете какво е бизнес и че това няма нищо общо с харченето на пари ("Ти пари ми дай, а не акъл."), а печеленето на пари. Трябва да излезете поне на 1 стотинка печалба и след това да я увуличите до мощабите на голям национален и международен бизнес.

----------------

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Моля, само сериозни коментари. Публикуват се след одобрение на редактор.

Популярни публикации - В помощ на българите у нас и по света:

Посетители

Translate / Перевод

Архив на блога

Последователи - Абонати: