Развитие на Интернет бизнес
Напоследък интернет се превръща в основен компонент на съвременния бизнес. Неговите технологии осигуряват стандартизиран и икономически ефективен начин са пренасяне на традиционния бизнес в Интернет-базиран бизнес, при който се усъвършенстват и връзките с потребителите, бизнес партньорите, доставчици, дилъри и др.
World Wide Web – световната мрежа Интернет се развива всеки ден, всеки час, всяка секунда.
Интернетът е вече част от ежедневието на много голяма част от хората по целия свят, а на бизнеса дори носи приходи всяка минута. Интернет се саморазвива и самоусъвършенства с бързи темпове. Следствие от Интернет е цялостната промяна в начина на правене на бизнес.
Интернет бизнес (Internet business) |
Развитието на масовите услуги в интернет през последните години се осъществява значително бързо. Само с едно щракване на мишката се получава достъп до глобалните пазари и може да се осъществяват различни масови услуги, които спестяват на потребителите време и осигуряват удобство. Анализирането на актуална информация, свързана с науката, икономиката, бизнеса, политиката, спорта и много други области в днешно време става с включването в Интернет.
За първи път в историята на човечеството масовата медия предлага повече отколкото са потенциалните потребители. И не само това, потребителите могат да променят или добавят информацията в различните страници, да свързват ресурси към логически структури и да ги предлагат на останалите.
Причините за успеха в Интернет са съвсем различни от тези за успеха на класическия бизнес. В информационното общество по-компетентния има повече успехи от този , който има достъп до по-малко информация. Познанието е качество и това е нещото , към което се стреми бизнеса. Въпреки , че много хора си мислят че Интернет времето е заблуда, то отразява начина , по който се работи в цифрова ера.
Вместо клиентите да се обслужват от 9 до 17 часа, те се обслужват по всяко време когато имат нужда от това. При това положение часовите зони и географското положение не са от значение. Те нямат отношение към бизнеса. Клиентите в Интернет искат да получават стоки, услуги или информация на момента.
Интернет редуцира трите дименсии на света и времето към една единствена точка –„тук и сега”. Всички клиенти имат своя вселена, към която трябва да се обърнат предлагащите on-line стоки, информация или услуги. Интернет непрекъснато се променя. Например идеите, продуктите и цените се доста по-бързо отколкото когато и да е било в миналото.
През 1997 г. Компанията IMB за първи път употреби понятието Е-бизнес. По това време компанията стартира своята първа тематична кампания, основана на този израз. До този момент се използваше думата е-търговия. Промяната в израза означаваше промяна в парадигмата. До този момент продажбите бяха единственото нещо , което потребителите можеха да възпроизведат в web. Разширяването на подхода с цел поява на повече видове бизнес в web създаде новия израз е-бизнес.
Е-търговията и е-бизнеса
Е-търговията е просто един аспект на е-бизнеса, както ефранчайзинга, е-пощата, е-маркетинга. Електронния бизнес използва удобството, наличието и достъпа до всички ресурси по света за да разшири съществуващия бизнес или да създаде нов виртуален бизнес. IBM определя е-бизнеса като „сигурен, гъвкав и обединен подход за доставяне на разграничена бизнес полза, посредством комбинации от системи и процеси , упавляващи бизнес операциите с лекота, възможна благодарение на Интернет технология.
Е-бизнеса на IBM е резултат от комбинация на ресурсите на традиционните информационни системи с достигане на web и свързване на критични бизнес системи директно към клиенти, служители и доставчици през интернет мрежи, екстранет мрежи и през web. При свързването на традиционните IT системи към web се получава е-бизнес. Повечето компании използват приложения в Интернет, с които се улеснява работата .
Организациите, които имат поглед за бъдещото развитие на своя бизнес започват да организират, автоматизират, стандартизират и стабилизират предлаганите услуги за да могат да създадат и поддържат устойчиви компютърни връзки през жизнения цикъл на е-бизнеса. В същото време, други компании като Hewlett-Packard също започват да предлагат завършени решения за е-бизнес, включващи хардуер, софтуер и консултации по е-бизнес.
През април 1999г. Hewlett-Packard стартира нова маркетингова кампания „Hewlett-Packard – компания предлагаща Електронни Услуги”. Все повече и повече компании , предлагащи хардуер , пренасочват своя бизнес към консултантски услуги и софтуер.
Интернет комбинира много съществуващи технологии в една структура. Това е бъдещата среда за бизнес и комуникации. При Интернет освен , че могат да се осъществяват различни типове комуникации , може да се прави конвертиране на един тип информация в друг тип. Това дава възможност на различни видове бизнес , които използват различни видове комуникация , да работят съвместно.
Е-бизнесът , Интернет и глобализирането зависят един от друг. Колкото е по-голям броя на глобалните участници, толкова е по-разпространен е-бизнеса. Колкото е по-разпространен е-бизнеса, толкова повече хора ще бъдат привлечени да осъществят Интернет достъп. И съответно колкото по-голям е броя на потребителите в Интернет , толкова по-голям ще е броя на участниците в е-бизнеса.
Днес в 21 век е налице динамично развитие на Интернет услугите и електронните приложения. Някои от основните приложения, които използваме са Интернет телефония (най-често с програмата Skype); изпращане/получаване на електронна поща;чат сайтове и програми със сървъри.
Пазаруването по Интернет също е много актуално по целия свят, а скоро стана актуално и в България. Все повече хора считат пазаруването по Интернет за по-удобно. Също толкова известно и удобно е плащането на сметки по Интернет. Било то сметки за ток, вода, данъци или телефонни сметки.
За предпочитане е този вариант в сравнение с чакането на опашките пред гишетата. У нас се наблюдава тенденция на бързо увеличаващи се обеми на плащанията в интернет. През 2007 г. онлайн са заплатени услуги и стоки за общо над 85. 6 млн. лв. , което е ръст от близо 60%, в сравнение с предходната година.
Постепенно бизнесът в Интернет се развива и днес той е изключително мощно средство за комуникации и развитие на бизнеса. Множеството WEB страници се посещават всекидневно от милиони потребители и за това в наши дни няма вестник, списание, радио и тв предаване без страница в интернет.
Световната мрежа става все по-привлекателно място за развитие на бизнеса, защото предлага по-атрактивни методи за осъществяване на маркетинг , реклама и търговия. Бизнесът в Интернет става ежедневна част от икономическия живот на хората и е една от бързо развиващите се масови интернет услуги.
Тъй като броят на потребителите в Интернет расте всеки ден с неверояни темпове, Интернет рекламата се превръща в една от основните възможности за популязиране на фирми, хора и събития. Характерно за Интернет рекламата е предлагането на повече информация както текстова , така и визуална. Това позволява и възможността за по-лесно актуализиране на новите продукти.
|
Цели на системата за бизнес в интернет.
Често процесите на комуникация в даден бизнес са затруднени поради следните причини:
- - несигурност на съобщението;
- - погрешно изложение;
- - ограничен капацитет на обекта - получателя може да е неспособен да възприеме съобщението;
- - неизложени предположения - изпращача и получателя имат различна представа за някои страни на съобщенията;
Интернет технологиите осигуряват възможности не само за бизнес обмен на данни: те позволяват споделянето и едновременното ползуване от свързани потребители на всички налични ресурси, с които се разполага във фирмата — информационни, хардуерни, софтуерни и пр.
Ето защо, в случая,
действията на бизнеса са насочени и целят осигуряване на разбираема и
удобна за всички интернет комуникация, която да обхваща:
- - взаимодействия между търговците, като предаване на знания, обединение, екипност;
- - взаимодействия между търговците и мениджмънта, като изграждане на организационна идентичност.
- - Взаимодействие между производствените звена на бизнеса - като графици, доставки, експедиция;
- - Взаимодействие между финансово счетоводните отдели на фирмата с всички звена за отчитане на място на всички приходи и разходи;
- - Взаимодействие между отдела за кадри и професионалното развитие на персонала.
Тези
взаимодействия могат да бъдат насочени към координация между отделните
звена, налагане на култура от страна на ръководството, ориентация на
ценностите и стила на управление, възможност за идентификация на бизнеса
пред обществеността. И всичко това дава отлична наблюдаемост на всички
комуникационни процеси.
Съвременния бизнес разчита все повече на интернет.
Не може да съществува успешен бизнес в Интернет, ако не се съчетаят и не се отчитат подходящо спецификата на технологиите, методите и средствата за провеждане на традиционния бизнес и изискванията от страна на технологиите, описващи, изграждащи и поддържащи работата в Интернет среда.
Целият процес на преход от традиционен към Интернет-базиран бизнес зависи не само от желанието на дадена фирма или организация да го осъществи, но също така и от възможностите за създаване на нови приложения и съответната им поддръжка. Само по себе си интегрирането на съществуващите вече решения с Интернет средата поражда изграждането на нови подходи.
Фирмите и организациите започват да разработват и използват бизнес приложения, особено в Интранет среда, които позволяват служителите им да осъществяват достъп до корпоративните приложения и бази данни. Тези приложения дават информация за състоянието на различните задачи и проекти в дадена организация, информация за служители, клиенти и бизнес партньори, извеждат каталози със спецификациите и цените за предлагани продукти и услуги.
От своя страна, използването на такива приложения водят до факта, че бъдещото на компанията, която ги използва, зависи не само от използването на Интернет като среда за изпълнението им, но също така и от внедряването и употребата на съвременни технологии, отговарящи на изискванията в развитието на информационните технологии.
Необходимо е не само създаването на специфичен софтуер, поддържаш новите бизнес приложения, а най-вече ясното дефиниране на подход в избора на методики, техники и средства за разработка на бизнес приложения за Интернет.
Трябва да се търсят отговорите на въпросите: Кой вид бизнес е подходящ за Интернет? Кои са подходящите му бизнес приложения? Какви софтуерни технологии, методи и средства за необходими за изграждането и поддръжката на бизнес приложения в Интернет?
В Интернет съществуват и се развиват различни видове бизнес приложения:
- • Каталози, регистри, указатели,
- • Форуми, блогове, сайтове
- • Електронна търговия
- • Търсачки, портали
Обикновените приложения са от типа „Web сайт”, при който повечето фирми и организации имат собствен Web сайт. Първоначално те са изграждани като статичен набор от HTML-страници, които могат да се разглеждат и четат с помощта на браузери.
С развитието на Интернет технологиите съвременните Web-сайтове се усъвършенстват и включват връзки към базите данни на фирмите, така че съдържанието на сайтовете да се опресняват по-лесно. Налице е и включването на по-сложни елементи като аплети, ActiveX или CGI, които позволяват запазването на подадената от потребителите информация.
От своя страна, това позволява вграждането на форми и
анкетни карти в сайтовете, което допринася за пригаждането им в
съответствие с изискванията и нуждите на потребителите.
Тези бизнес приложения за Интернет могат да се разделят на няколко ясно определени групи:
- • Публикуване на документи – Могат да включват в електронен вид кратки съобщения, различни видове отчети, ценови листи, информация за продукти и услуги.
- • Търсене в директории – търсене на данни и информация за различни категории, като например адреси на отделни хора, фирми, организации и др.
- • Приложения от тип groupware – чрез форми, базирани на HTML, се организират прости схеми на планиране на определени събития. С развитието на Интернет технологиите се разширява възможността за включване на съществуващи вече решения, като например Lotus Notes.
- • Предоставяне на софтуер – използва се мрежата за предоставяне на софтуер и софтуерни услуги на определени клиенти.
- • Електронна поща – след първоначалното използване за изпращане на съобщения посредством обикновен текст, електронната поща е на път да се превърне в основно средство за комуникация благодарение на възможността за добавяне на богато съдържание като аудио, видео, анимация.
Описаните дотук видове бизнес приложения за Интернет по правило се реализират като самостоятелни решения в рамките на строго ограничена търговска сфера на една или няколко компании, което на практика би силно ограничило възможността им за разширяване на връзките със сходни дейности или пазари в бъдеще.
Перспективи за интернет бизнес
Интернет и информационните технологии предлагат много нови комуникационни възможности и алтернативи за бизнеса, каквито доскоро не са съществували и които притежават потенциал коренно да трансформират начина, по който хората и институциите работят, наречен интернет бизнес.
Компютърно- опосредстваната комуникация и информационните технологии са всяка една комбинация от системи и технологии, които позволяват на индивидите и институциите да използват компютрите си, за да изпращат и получават съобщения и информация посредством телефонни линии, сателити, интернет и други електронни медии.
Следователно, основната стратегия на дистрибутивна фирма е свързана с улесняване на комуникацията между компанията и нейните дилъри. Процесите, през които трябва да мине компанията включват създаването, разпространяването и получаването на идеи за сайта.
Разбира се, следва да се посочи, че интернет комуникацията е ситуирана в човешки контекст, тъй като никое действие на компютъра не може да бъде извършено без прякото или косвеното участие на човека и защото хората съществуват в социална среда.
Ето защо е необходимо при изграждане на сайта да се вземат предвид аспектите на комуникация, които фирмата ще осъществява със своите дилъри- да се отчитат техните потребности / най- вече информационни/ и да се акцентира върху обратната връзка с тях.
----------------
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Моля, само сериозни коментари. Публикуват се след одобрение на редактор.