Реклама е душата на бизнеса
По дефиниция рекламата е определена като всяка платена форма на неперсонифицирана промоция на идеи, продукти или услуги от идентифициран спонсор. Широко разпространени са схващанията, че рекламата е душата на бизнеса.
Реклама в бизнеса |
Информацията, която ни представя промоцията не е обикновена обява, не е дейност в сферата на публицистиката, а търговска информация, която се поднася безлично от средствата за масова комуникация, но има определен адрес- клиента. Рекламата е послание до клиента.
Рекламата може да бъде полезна и да повишава ефективността на бизнеса и като професионална дейност ориентирана към печалбата, и като обществено отговорна функция, подчинена на определени нравствени норми и етика.
Заинтересования в рекламата бизнесмен или фирма, която търси услугите на специализираните агенции самата реклама се третира като средство за умножаване на продажбите и повишаване нормата на получаваната печалба.
Като правило фирмата, която възлага рекламната дейност преследва множество цели:
- Да създаде търсене на новия продукт или да разшири продажбите на продуктите, които вече са завоювали пазарни сегменти;
- Постоянна цел на възложителя на рекламата е да създава възможно най- благоприятен имидж за своята марка и да укрепи доверието в нея;
- Предоставяне на необходимата информация за раширяване на потребителския интерес и заинтересоваността на собствениците на маркетинговите канали, на посредниците или търговците на дребно;
- Желание да се противопоставят на неизбежните колебания в търсенето, предизвикани от различни причини;
Стремеж да се поддържа доброто име на фирмата, като представител на обществено отговорен бизнес и като престижно решение на купувача, който чрез покупката показва добър вкус или престижно финансово състояние.
Видове реклама
Рекламата е свързана органично с развитието на пазарната икономика и продолявянето на традиционния недоимък. Тя е рожба и оръжие на масовото индустриално производство. Рекламната дейност води до създаването на фирми- агенции за реклама със съответен спезиализиран състав от съдружници.
Средства за реклама
Рекламата е дейност, която се осъществява чрез средствата за масова информация:
- Пресата;
- Телевизионна реклама;
- Пощенски пратки чрез
= каталози,
= дипляни,
= писма,
= картички и др.;
- Плакатната реклама във всички форми, включително чрез
= плакатното оцветяване на автобуси;
- Радиото - но липсата на зрителен ефект си казва думата;
- Киното- с четири пъти по-малки инвестиции.
Целите на рекламата |
Целите на рекламата
Основната цел на рекламата е да допринесе за увеличаването на продажбите и за разширяването на пазарите, чрез привличането на нови клиенти и завоюването на нови пазарни сегменти. Но тази цел може да се постигне, само когато фирмата достатъчно добре се е потрудила да овладее: продукта, цената и мястото.
Всяка фирма влага средства за рекламата, ръководена от желанието да спечели повече. А една такава крайна цел обуславя множество други, цели като:
- Да информира заинтересованите за наличието на продукта като този, който произвежда и предлага фирмата;
- Да създаде търсене на нов продукт, чрез информацията, която доставят средствата за масова информация;
- Да подпомогне възприемането цената на новия продукт;
- Да въздейства върху поведението на купувача, като формира мотиви за купуване на нашите продукти или техните модификации;
- Да провокира незабавна вълна от покупки;
- Да защити и наложи доброто име на фирмата;
- Да съдейства завладяването на нови пазарни сегменти;
При всички случаи рекламата е насочена към разширяването на търсенето на стоките, които предлагат и др.Отбелязаните цели са достатъчни, за да се разбере, че повечето от целите са от краткосрочен и средносрочен характер.
Златни правила за реклама |
Златни правила за реклама
Както на всички е известно (би трябвало) - първото златно правило за реклама е, че тя е двигател на търговията. Рекламните послания помагат в популяризирането на всякакви продукти с помощта на телевизиите, вестниците, сайтове в интернет, радиата, градския транспорт (автобуси, тролейбуси, метро, влакове, камиони, таксита).
За целта, естествено трябва да има рекламодатели, а за да има такива, те трябва да разбират, че по време на криза трябва да рекламират поне два пъти повече и по-ефективно. Това правило се потвърждава от все по зачестяващите директни реклами, които получавам от реални производители от Китай и Турция.
А както е известно, точно в тези държави, през цялото време на криза, растежа не спира нито за момент. Затова мисля, че е крайно време да се поучим от тях и да осъзнаем новите бизнес реалности. Затова златното правило ще го повторим още веднъж - без реклама бизнеса е невъзможно да се развива, особено по време на криза.
А другото правило в рекламата е, че тя трябва да бъде забелязвана. Вземете един вестник в ръка и го разгледайте. Непремено ще Ви направи впечатление, че едни реклами се набиват веднага на очи, а други даже ако насила ги търсиш, пак няма да ги откриеш никакви - толкова са срамежливи и безлични.
Затова още едно златно правило, когато сте осъзнали нуждата от рекламиране, огледайте се и разберете, защо едни рекламни съобщения “хващат окото”, а други - не. И се опитвайте да се придържате към първите, защото колкото и пари да похарчите като рекламен бюджет, ако никой не прочетете посланията Ви, това са пари, хвърлени на вятъра.
И изобщо не се хващайте на въдицата на рекламните агенции за някаква си пристижна реклама, или за да отбележите присъствие. Единствената причина да си харчите рекламните пари е за да получавате реални поръчки. И всяка агенция трябва не да Ви раздува врели-некипели, а ясно да Ви каже и писмено да се обоснове, като й платите 100 или 1000 лв рекламни лева, колко поръчки ще получите в замяна.
Пак повтарям, не се хващайте на приказки за престиж. На Вас Ви трябват само и единствено реални поръчки и то така, че приходите да са повече от разходите. Да не говорим, че отговорните агенции получават възнаграждение (като процент или твърда сума) само и единствено ако има реално постъпили и платени поръчки. А в интернет по правило е така - плаща се само за реални клиенти, а не за трафик, за рекламна площ и др. п. измислици.
И така да повторим златните правила за реклама по време на криза - трябва още по-интензивно за се рекламира, трябва съобщението Ви да +хваща око” и да върши работа (да продава), трябва да плащате само за реални резултати, а не за престиж и др. п. измислици.
|
Принципи на рекламата
Изучаването и прилагането на някои основни принципи на рекламата е належащо за по-пълното и провилно възприемане на рекламната информация и нейното правилно подаване къв целевата аудитория, за да бъде тя правилно възприета и да доведе до желаната пазарна реакция.
Принципи на рекламата |
В тази връзка е добре да се използват и прилагат следните базови рекламни принципи:
- информацията, която се възприема съзнателно, се задържа за по-дълго време в паметта на хората и следователно се увеличава вероятността да окаже необходимото въздействие;
- по правило, по-добре и по-лесно се запомнят началото и края на рекламното съобщение, отколкото неговата средна част. В тази връзка, от изключителна важност е способността на заглавието да грабне вниманието на потребителя;
- когато представянето на един продукт е необичайно и разнообразно, то в тези случаи се възприема и запомня по-добре и за по-дълго време;
- по-лесно се разбира и запомня информация, която не противоречи на установените мнения, мироглед и понятия в обществото;
- необходима е по-голяма чувствителност към езика и посоката на тенденциите в съвременния живот.
Прилагането на всички тези основополагащи принципи на рекламата няма как да Ви осенят изведнъж и да залегнат изведнъж в бъдещите Ви рекламни проекти, но ако наблегните на постепенния подход, скоро и това може да се случи. По-добре късно, отколкото никога.
----------------
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Моля, само сериозни коментари. Публикуват се след одобрение на редактор.