Translate

Бизнес план | dLambow


Перфектен бизнес план - първи стъпки в съставянето му

 

7 стъпки за успешен бизнес план

  1. Направете документите си привлекателни.
  2. Направете бизнес планът гъвкав.
  3. Направете цялостно проучване.
  4. Направете го лесно разбираем.
  5. Бъдете реалистични и конкретни.
  6. Доказвайте всички факти и цифри.
  7. Проверете, проверете, и пак отново проверете.


Съдържание на полезния бизнес план

  1. Заглавна страница и съдържание
  2. Въведение.
  3. Начинанието или (деловата идеята).
  4. Продукта или услугите.
  5. Членовете на екипа ви.
  6. Пазарът.
  7. Изложение на целите.
  8. Финансови отчети.
  9. Приложенията.
  10. Придружителното писмо. 

 

Как да съставите съвършенният бизнес план, който ще застави даже и най-консервативния инвеститор да тропа на вратата Ви?

Перфектният бизнес план е първото, което иска да види всеки инвеститор, преди да реши дали да инвестира, дали да отпусне кредит или да се включи в съдружие с Вас.
Но да започнем от самото начало.

Как се изготвя бизнес план за финансиране?
Бизнес план за финансиране

Как се изготвя един Перфектен бизнес план?

Независимо какъв тип смятате да бъде вашия бизнес план – за банков заем, правителствена субсидия, капиталова операция или пари от богат бизнес инвеститор, вие се нуждаете от добре направн бизнес план. Повечето от начинаещите предприемачи мразят идеята за съставяне на бизнес план, като я смятат за неразбираема, излишна и недостъпна.

Ето, Вие сте се развълнували от вашата нова велика бизнес идея и сте убедени в сърцето си, че тя ще проработи. Защо при това положение да губите време в писание на планове и схеми върху парче хартия? Така, че за Вас е по-добре да измъкнете пари отнякъде без да правите никакви схеми и планове и да действате.

Да но истината е, че писменият бизнес план е много полезен, тъй като просто ще ви помогне, ще ви даде насоката, ще ви накара да се огледате за всички фактори, които могат да помогнат или да навредят на бизнеса ви. Такъв план можете да дадете на приятели и познати, както и на експерти, от чийто съвет ще имате нужда.

Така че, да започнем с един сбит пътеводител за това как да напишете Перфектен бизнес план - този, който не заминава директно към кошчето за боклук, без да бъде прочетен, и този който може да развълнува дори и най-стиснатия банкер и да го направи оптимист по отношение на Вашето бизнес начинание.

Ние Бизнес9 консултираме непрекъснато начинаещи хора в бизнеса, инвеститори, предприемачи, висши общински и държавни експерти. Цялата мъдрост от този опит е изкристализирала в това, което ние наричаме процедура за написване на Перфектен бизнес план за всички случаи на делова човешка дейност. Тук няма налучкване. Това са железни принципи, които Вие трябва да следвате. Тук се изброява всичко, което е необходимо да включите.

За какво ни е бизнес план?

Съществуват единствено три потенциални източника на пари, за хората които отказват да си изготвят бизнес план. Тези източници са:

  • - семейството;
  • - приятелите;
  • - баламите.

Но ако нямате богати приятели и роднини, а и глупаци вече трудно се намират, тогава написването на Перфектен бизнес план става неизбежно.

Не е необходимо писанката ви да бъде дълга, трудна и неприятна за четене. Фактически, всеки успял начинаещ е бил благодарен за предприемането на това упражнение.
Извънредното време и усилия, които отделяте за написването и обмислянето, ще ви се отблагодарят многократно, когато стане въпрос за пари. Един час в повече над компютърната клавиатура може да ви спести слушането на излиянията на банкера за един милион причини, защо той не може или няма да ви даде парите.

Следователно целта на бизнес планът е двустранна.


  • -Първо, ние искаме вие да направите възможно Перфектният бизнес план, а от само себе си е ясно, че добрият план, следван упорито и неотстъпно носи успех. Нещо повече! Ако той наистина е добър, много често ще Ви покаже, че за да реализирате бизнес начинанието си, даже не Ви е необходим първоначален заемен капитал или че Ви е необходим, но много по-малко (а не да се заробвате!).


  • -Второ, ние искаме да ви покажем как да изготвите бизнес план, по най-ефикасния начин, така, че да не губите време. Тук сме описали кратко, последователно и ясно всичко, което можете да намерите във книга от 200 и повече страници, както и много повече от това.





Кои са печелившите стъпки в изготвянето на успешен бизнес план?


Стъпка 1: Направете документите си привлекателни.

Бизнес планът трябва да е напечатана и да има делови вид. Ако нямате компютър и принтер, просто го напишете и накарайте някой друг да ви го разпечата. Поставете написаното в тъмна папка или подвързия. Повечето банкери или предприемачи предпочитат тъмносиньото или черното. Повечето от тях също така предпочитат размер А4 на хартията (формата на пощенския лист), който има сив цвят или мръсно бяло.

Не се опитвайте да пестите пари, като натрупвате всичко върху една страница. Оставете големи полета и използвайте сравнително едър шрифт. Накрая бизнес план трябва да включва вашият адрес, телефонен номер за контакти, и заглавието на деловата идеята на първата си страница.

Стъпка 2: Направете бизнес планът гъвкав.

Често ще се налага да го променяте, в зависимост от това на кого го давате. Причината се състои в това, че инвеститорите имат различни интереси, грижи и мотиви, за разлика да речем от банкерите или предприемачите. Така че вие трябва да добавяте материал, който дадения тип човек ще иска да знае. А може да се наложи да премахнете и да извадите някои елементи, информацията която е безинтересна или разсейваща.

Опитайте се да се поставите на мястото на банкера в момента. Ако той ви дава заем, кое е най-хубавото нещо което може да му се случи? Просто да си възвърне парите, плюс лихвата. Така че неговата основна грижа е, как вие възнамерявате да му върнете парите. И ако се интересува от другите части на бизнес план, то е единствено защото те биха подпомогнали възвръщането на парите.

От друга страна обаче, интересът на бизнес инвеститора или на предприемача са съвършено различни. Те обикновено ви дават пари, в замяна на собственост и дял от вашия бизнес. Така, че те се интересуват повече от растежа ви като потенциал. Накратко, те се интересуват преди всичко и най-вече, каква печалба могат да извлекат и дали впоследствие биха могли да продадат техния дял изгодно.

Друг тип заемодатели, ще имат да речем друга мотивация. Преди да предадете бизнес план на някого, трябва да влезете в неговата кожа. След това да се попитате от негова гледна точка, кое е важното и интересното, и кое не.

Бъдете готови за промяна в реда, подчертаването и съдържанието на бизнес планът, за да можете да се нагодите към изискванията на важния за Вас "читател". Каквато и форма да придобива, направете бизнес планът сбит, стегнат и целенасочен.

Стъпка 3: Направете цялостно проучване.

Бизнес планът е проект за всичко или за нищо. Не можете да го направите наполовина, като изминете само част от пътя и да чакате големите резултати. Прегледайте долния списък с 8 точки, и установете, че той ги включва.

Стъпка 4: Направете го лесно разбираем.

Отново трябва да нагодите езика си в бизнес планът към "читателя". Избягвайте твърде специфичния технически жаргон и объркващите фрази. Изтрийте всякакви мъгляви фрази, от рода на: добър растеж на продажбите, добре изготвен продукт, линия на висока печалба, най-доброто качество или ниска себестойност. Много по-добре и разбираемо би звучало например "годишен растеж от 6,7%".

Стъпка 5: Бъдете реалистични и конкретни.

Лесно е да се развълнувате от идеята си. Това е добре, но това пък може да ви накара да преувеличавате възможността за успех. Бъдете конкретни. Например, ако очаквате бързо разрастване на продажбите, подкрепете го с доказателства и цифри (колко, кога, как, къде...).

Нека да предположим например, че вашият бизнес ще се занимава с продажбата на бира и вино. Започнете с твърденията, че с влагането на същата сума пари, за реклама, както прави вашата конкуренция, вие очаквате да получите 13,8% дял от пазара за първата година. След това обяснете, че текущия пазар на бира и вина във вашият район генерира приходи от около 1 000 000 000 лв годишно. Следва, че 13,8% от тази сума е равна на .... лв в продажбите за първата година.

Това е точно число, базирано на факт. Общият разход за първата година на операцията Ви в такъв случай ще възлиза на 5 105 250 лв - това е по убедително отколкото ако числото е закръглено.

Не се опитвайте да преценявате бизнеса си на бъдещо реализиране след три четири години. Много е трудно да сте точни и това дава възможност за един непредубеден заемодател или бизнес предприемач да поставя въпроси. Въпроси, на които едва ли ще отговорите лесно.

Стъпка 6: Доказвайте всички факти и цифри.

Дори и ако подкрепите всичките си отчети с цифри, как заемодателя може да е сигурен, че това са верни числа? Единият от начините е някой който е независим от вашия бизнес да удостовери верността на информацията. Например
  • - един счетоводител може да потвърди, че вашите активи са наистина това което вие твърдите, че струват;
  • - специалист може да потвърди описанието на имота ви посредством подробно описание на собствеността, за която говорите;
  • - фирма за маркетингово проучване може да потвърди статистическия материал, който използвате във вашата схема;
  • - консултант може да предостави експертна оценка на стратегията и или на оборудването ви и т.н.

Стъпка 7: Проверете, проверете, и пак отново проверете.

Много банално звучи, но това просто е от изключително значение. Заемодателите или бизнес предприемачите гледат всеки бизнес план със скептицизъм. Те винаги търсят дефектите. Всичко, което не изглежда вярно, или коректно, им изглежда недобре. Проверявайте всякакви дати, уверете се, че лихвите са актуални, бъдете сигурни, че сте дали верните телефони за контакти.

Накрая, направете достатъчно копия от плана си, за да давате екземпляр на всеки "читател". Но трябва да го накарате да мисли, че е първият, който чете вашия бизнес план.

Съдържание на полезен бизнес план

А сега, какво конкретно трябва да включва вашият полезен бизнес план, за да накара заемодателя ви да си бръкне в портмонето?

След като знаете вече някои основни правила за съставяне на Перфектният бизнес план, ще ви кажем какво трябва да се съдържа в него. Един бизнес план може да бъде разделн на осем части. Всяка от тях осветлява различни страни от вашия бизнес или от вас самия.

1. Заглавна страница и съдържание.

Заглавната страница и съдържанието е по същество повторение на информацията, която вие поставяте на външната корица на деловата си схема. Но този път вие включвате лого (графичен знак) и разширявате малко полетата. Съдържанието трябва да включва списък на отделните глави, както и номера на страниците.

2. Въведение.

На практика това е най-важната част от целия бизнес план. Повечето подобни писанки се хвърлят в кошчето (знаете за какво), защото те не са успели да привлекат вниманието на "читателя" с въведителната си част.

Разполагате с един или два параграфа, за да убедите "читателя" в стойността на вашия бизнес план, и че той си струва да бъде четен. В това ограничено пространство, вие накратко трябва да обобщите бизнес идеята си, обяснявайки вашия продукт, цели, клиенти и основанията ви да дадете плана си точно на този човек.

Това е най-трудната част от вашия бизнес план, която граничи с перфектното умение да се рекламира. Тайната на това велико умение е не да обясните колко велика е вашата идея, а колко полезна, печеливша и безопасна може да е тя за човека с пари (инвеститора). И тя трябва да се направи последна, след като сте завършили всичко друго и познавате разработката си и отвън и отвътре.

3. Начинанието или (деловата идеята).

Това е частта, където вие обяснявате Вашето начинание (идея).
  • -Ако вече сте започнали такова и целта Ви е просто да се опитате да вземете пари, за да го поддържате, тук е мястото да говорите за деловото си миналото и да проследите предходните си стъпки. Избройте по-важните постижения, и всякакви трудности, които е трябвало да преодолеете.
  • -Ако обаче започвате от самото начало, вие очевидно не можете да говорите за предходни стъпки. В този случай, тук може да дадете фонова информация за деловата си идея: Говорете за бранша, или за вашия тип бизнес.
  • -Ако търсите пари, за да купите съществуващ бизнес, трябва да обясните защо той е за продан. "Читателят" ще иска да узнае финансовите му проблеми или по какви причини предните му собственици са решили да се оттеглят.
Трябва да обсъдите сградите, оборудването което е, (което ще бъде) част от вашата инициатива и т.н.

4. Продукта или услугите.

Това може би е най-лесната за написване част. Тук обяснявате какво ще продавате и ключовите черти на начинанието. Анализирате начините за продажба на продукта или услугата си. Също така важно е, как вашият продукт или услуга се съвместяват с конкурентните предложения? Запомнете, че трябва да избягвате мъглявия език, трябва да подкрепяте всичко с фактология и конкретни цифри. (нямате фактология, нямате конкретни цифри - ами, тогава, какво правите?)

5.Членовете на екипа ви.

Всеки "читател" ще иска да узнае всичко за вас и за важните членове от вашия екип - особено за тези от тях, които са натоварени с финансовата част. Включете обобщение за всеки един сътрудник, с неговите професионални умения, и опит, доколкото се отнасят към вашата делова идея. Също включете професионална биография (резюме) за всеки един от тях.

Всеки, който се реши да ви даде пари, ще търси пълна отговорност от вас и вашия екип. Има хора, които са двигателя на цялото начинание, а има и такива, които само съдействат за развитие на дейността от типа "Кажи ми точно какво трябва да правя и за друго не ме търси".

6. Пазарът.

Нито един бизнес план няма да е пълен, ако не се вземат под внимание, тези които ще купуват продукта и услугата ви.
  • - Кои са клиентите ви?
  • - Какво знаете за техните предпочитания и за тях самите?
  • - Кои са конкурентите ви?
  • - Кои са силните и слабите ви страни?
Не се страхувайте да признаете, че конкуренцията е по-добра в една страна от вас - просто обаче разкрийте как вие смятате да се противопоставите на това. Това не само е начин да се заинтригува читателят, той така или иначе вече чете, това е показател, че вие наистина познавате тази дейност, и трудните задачи, които ви предстоят.

7. Изложение на целите.

Тук е мястото, където описвате вашите цели за дейността си в общ план.
  • - Къде смятате да доведете бизнеса за една година?
  • - За две години?
  • - Какво ще стане след три години?
  • - Как планирате да стигнете дотам?
В тази част се включват и вашите лични цели. Правите този бизнес, за да сте си сам шеф? Или искате да заредите гнездото с яйца и да се пенсионирате на 40 г.?

8. Финансови отчети.

Това е частта, която най-много заплашва начинаещите - дори и повече от супер важната въведителна част. Тук става дума за цифри и числа, които понякога е трудно да бъдат разбрани.
  • -Ако вашата дейност е на крака и се развива добре за момента, тогава можете да започнете с отчет на счетоводната си част (баланси, печалба, паричен поток, бюджети).

  • -Ако започвате от нула, трябва да направите оценки.

 

Сред многото цифри, които трябва да включите са:

  • - продажби или печалби;
  • - директни разходи;
  • - себестойност на материали;
  • - надници/заплати;
  • - брутна печалба;
  • - граници на печалба - критична точка;
  • - общи разходи;
  • - наеми;
  • - комуникации;
  • - данъци и такси;
  • - застраховки;
  • - парични потоци и лихви.
За да обясните всяка една точка, това ще ви изяде доста време, но все още можем да ви посъветваме, как да изготвите тази част. Преди всичко винаги можете да наемете счетоводител, за да ви помогне да сглобите числата. Цената, която ще му платите, може да си струва времето, което бихте загубили без помощ отвън.

Има и друг (малко хакерски) начин - да посетите (и ограбите) местната банка. Попитайте инспектора по заемите, дали разполага с готови стандартни формуляри за попълване на финансовата информация. Направете така, че той да остане с впечатлението, че става дума за малък заем (не се отчайвайте, ако тук се сблъскате със съпротива - повечето от банките не са привикнали с дребния бизнес.)

Друг начин да се снабдите с формуляри на банката е да посетите специализирана книжарница и да си вземете една от многото книги на тема кандидатстване за малък бизнес заем. Няма начин да не е включен раздел с финансови формуляри.

Един коментар относно финансовата част на вашата бизнес план е достатъчен. А таблиците и графиките поставете в приложенията и насочете "читателя" към тях. По този начин ще избегните натрупването на излишни, разсейващи схеми с числа по средата на изложението си.

Приложенията.

Те следват накрая на всеки бизнес план.
Това фактически е последната част от вашия съкрушаващ бизнес план. Мястото където поставяте всички диаграми и финансови отчети. Тук можете да поставите и вашата професионална автобиография, а също и някакви ориентири за местоположението ви и др. подобни допълнения.

Придружителното писмо.

Въпреки, че от техническа гледна точка, това е отделен документ, той трябва да придружава бизнес планът ви до този, до когото е адресиран. Така след изготвянето му, вие можете просто да го изпратите по пощата или на ръка да го заведете в деловодството на съответния заемодател или бизнес инвеститор. Ако това е станало без придружително писмо, Вие само можете да се надявате, че някой ще знае какво трябва да прави с Вашата пратка.

Обикновено, придружителното писмо се изпраща заедно с бизнес планът, но в някои случаи, може да се налага да изпратите първо въвеждащото писмо, а след това да изпратите и самият бизнес план. Внимание! Не правете тежката грешка да използвате едно и също придружително писмо за всичките си кандидатствания. Поне писъмцето го пишете конкретно, за когото е предназначено.

Уведомителното писмо ще даде на "читателя" първото впечатление за вас, така че направете го силно и професионално. Започнете писмото с името на човека. Не използвайте “уважаеми господине”, то звучи прекалено безлично. Обяснете кой сте, каква е дейността Ви, защо сте изпратили (или ще изпратите ) бизнес плана, и каква е следващата ви стъпка.

Накрая завършете с нещо специфично, от рода на “ще ви се обадя в офиса ви следващата седмица, за да обсъдим някои подробности”. Не пишете, че очаквате инвеститора да ви се обади. По този начин поставяте контрола на нещата в свои ръце (следващата крачка е ваша и не е необходимо да чакате на телефона, дали някой ще Ви се обади или не). Поставянето на нещата под контрол е важна част от вземането на пари.

Ето това е начина да се изготви печаливш бизнес план, без за това да пропилеете целият си интусиазъм възникнал от внезапно осенилата Ви идея или от постигнатия след продължителни усилия успех, който точно сега трябва да доразвиете, за да не изпусните момента.

Ние получаваме понякога писма от наши клиенти, кога половин страница, кога 10 и повече страници, които в крайна сметка ни обещават, че ако им изпратим най-печелившата си бизнес разработка безплатно, те с първата си печалба (която твърдим, че можела да се постигне) ще се разплатят с нас даже двойно и тройно.

Едни го правят просто защото в момента действително нямат никакви средства, други - просто се заяждат, като искат по този начин да кажат, че щом не искаме в аванс да им предоставим разработката срещу обещание за бъдещо двойно и даже тройно възнаграждение, то тя не струва нищо.

И в единия и в другия случай обаче, и в кратките, и в дългите писма, ние не успяваме да намерим нито дума в правилната посока. Нито дума за начертаният по-горе в тази разработка бизнес план.

Това за нас еднозначно определя само едно: такъв "кандидат" за бизнес, предварително се е провалил и това колко много е закъсал в момента (с това се изчерпват всички мотиви в писмата - кратки или дълги) показва само едно: че не най-добрата бизнес разработка, ами и златната кокошка (която с едно поглаждане по гребена снася златни яйца) да му сложим в ръцете, той задължително ще се провали, и почти е сигурно, че за това ще обвини нас!

Е, какво бихте направили Вие при това положение? При липсата на всякакви данни и изгледи за успех, ще предпочетете поне да си спестите много вероятните неприятности, нали? Така постъпваме и ние.

И така, надяваме се, че вече знаете кое е първото нещо, което трябва да изготвите преди да предприемите стъпки в какъвто и да е бизнес, нова работа, строителство на собствено жилище, планиране на почивката си или на семейния бюджет - бизнес план.

Даже ако сте решили да предприемете любовна авантюра, още повече ако тя трябва да завърши с брак, пак е добре да се подготвите. Да прецените кои са положителните и отрицатерните Ви качества, кои са конкурентите Ви, с какви ресурси разполагете и какво заведение или подарък можете да си позволите и т.н. и т.н. Т.е. - да изготвите бизнес план.
==============================
 

Стратегия за финансиране

А сега, като допълнителен бонус, ще споделим с вас една стратегията от пет стъпки за набиране на достатъчно средства, от които се нуждаете, за да финансирате мечтите си.

1. "Ограбете" новите банки.

Един нов клон на банка - такъв, който буквално току-що е отворил вратите, има пари за даване, но няма клиенти. Направете всичко за да сте начело на опашката така, че да бъдете един от тези, които ще сграбчат първи част от парите щом започнат да ги раздават.

2. Сдобийте се с бизнес план на готово.

Всеки си мисли, че има нужда от прясно напечатан бизнес план. Просто помолете кредитния инспектор от някоя банка да ви помогне да си направите такъв. Попитайте банковия служител да ви каже в подробности какво трябва да включва идеалният бизнес план за тяхната банка, дори и като на какъв цвят хартия трябва да е направен. След това направете вашият да изглежда по същия начин. Така ще им дадете това което те искат да видят.

3. Няколко думи поставят банкерите на вашата милост.

Цялата работа е в това, което казвате. Кажете им, че искате да направите някои банкови операции и че искате да се уверите дали ще могат да обслужват развитието на бизнеса ви. След това попитайте какъв е осигурения и неосигурения им лимит за кредит? И тези няколко думи незабавно ще ви направят по различен от 99.9% от банковите клиенти. Банкерът ще знае, че на вас ви стиска и че искате да правите бизнес, като се развивате и растете.

4. Откажете се от многомилионен кредит.

Трябва да играете като човек, който е готов да си тръгне, като че ли не ви пука за парите в брой. Ако ви предлагат 1 млн лв за дадена сделка откажете и се пазарете за 2 млн. лв. Получавайте точно това, което искате. От средата на пътя ви ще ви гонят да се върнете.

5. Вземайте три пъти повече отколкото се нуждаете.

Винаги искайте повече пари в брой от колкото си мислите, че ще ви трябват. Много хора се притесняват от вземането - те искат само това, от което си мислят, че имат нужда. За парите има една проста фундаментална истина - винаги ще ви трябват повече от колкото си мислите. Така, че искайте повече или поне удвоете сумата, а защо да не я утроите.

Придържайте се към тези секрети точно - и винаги ще си осигурявате толкова пари колкото са ви необходими. Всеки път, когато смятате да предприемете нещо ново, прочитайте написаното в тази разработка! Прочитайте го отново и отново! Така не само предварително ще си спестите много разочарования и неуспехи, а все по-често ще осъществявате отдавна очакавания напредък и скоро успехите ще започнат да Ви застигат един след друг.

Нещо повече - това е начина да прекъснете продължителното и безсмислено обикаляне в омагьосания кръг на безпаричието.

Желаем Ви само успехи!
 

----------------

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Моля, само сериозни коментари. Публикуват се след одобрение на редактор.

Популярни публикации - В помощ на българите у нас и по света:

Посетители

Translate / Перевод

Последователи - Абонати: