Кой е бизнес мениджър и с какво се занимава?
Кой е мениджър?
Мениджър (англ. "manager", от "manage" — "управлявам"), управител, ръководител, ангажиран с управлението на процеси и персонал в определена област на предприятие или организация, нает за тази цел с мениджърски договор. Мениджърът, като правило, е длъжностно лице в организацията, в която работи, и е включен в ръководство на фирмата или предприятието. Определящата характеристика на мениджъра е наличието на подчинени, които той ръководи в изпълнение на задълженията им. Основната функция на мениджъра е управление, включващо процесите на:
- - планиране,
- - организиране,
- - мотивиране,
- - контрол.
В зависимост от размера и броя на контролните обекти има различни нива на управление и съответно - нива на мениджъри. Например, при производството има оперативен ръководител на предприятие или фирма, но също има мениджъри и в друг вид организации, като някои социални области,
- - култура,
- - медицина,
- - социални грижи.
Кой е мениджър? |
Значение на мениджър (manager - управител) като професия
Мениджърът - ръководител или управител, отговорен за управлението на определена област в предприятието:
- - мениджър човешки ресурси,
- - инвестиционен мениджър,
- - мениджър връзки с обществеността,
- - финансов мениджър,
- - мениджър по риска,
- - бранд мениджър,
- - мениджър по акаунти,
- - мениджър продажби,
- - ръководител на проекти,
- - културен мениджър) или
- - топ мениджър на цялата фирма.
Професия мениджър
Мениджърът е специалист в областта на управлението и организацията на работата. Той управлява персонала, отговаря за едно или друго направление в работата на организацията и непрекъснато общува с хората. Като ръководител, той носи отговорност за резултатите от възложената му работа и трябва да поема инициативата по начините за нейното осъществяване.
Функции на мениджъра
Мениджърите изпълняват следните основни функции в организацията, която ги е наела по договор за управление (мениджърски контракт):
- - разпределете на задачите между подчинените служители;
- - контрол на качеството и резултатите от възлаганата работа;
- - създава наредби, алгоритми за работа;
- - преговаряне лице в лице, по телефона
- - води бизнес кореспонденция;
- - подготвя различни документи по дейността, която управлява.
Мениджърите могат да имат и други отговорности: всичко зависи от специализацията, позицията и изискванията на ръководството.
Кои са мениджъри днес?
Понятието е получило широко разпространение в съвременното общество и често се използва за щяло е нещяло. Например, секретарката е офис мениджър, личен състав (кадровика) е мениджър по персонала, за чистачката няма да го коментираме, но и тя сигурно управлява метлата. С други думи, за престиж, винаги може да добавите понятието към произволна длъжност.
Съвременно кадрово понятие.
Мениджърът е едно от най-нееднозначните кадрови понятия в нашето съвремие. Може да влиза във висшето ръководство на фирмата, може да управлява отдел или производствено подразделение от средно ниво, а може и да е просто специалист по нещо-си, който не управлява нещо повече от шапката си (или това, което е под нея). Даже се срещат фирми, на които целия персонал е съставен от мениджъри.
Мениджърски умения и знания
За да бъде еди служител добър мениджър, специализираните познания не са достатъчни. Нужни са и редица лични качества – като:
- - устойчивост на стрес,
- - общителност,
- - умение да се разбират хората,
- - умения за намираме общ език с всички.
Освен това са необходими:
- - познания в областта на деловодството;
- - техника на водене на преговори;
- - разбиране на принципите на управление;
- - добри познания по психология и социология;
- - логическо мислене и безупречна памет.
Предимствата на професията мениджър
- - Възможности за кариерно израстване
Мениджър от по-ниско ниво може да израсне до ръководител на фирмата или организацията;
- - Възможност за добри доходи.
Вече на средно ниво мениджърите печелят няколко пъти повече от обикновените служители;
- - Постоянно пътуване и общуване с хора.
Мениджърите развиват полезни контакти, посещават редовно други региони и държави;
- - Търсенето на пазара на труда.
Много компании се нуждаят от талантливи ръководители. Въпреки изобилието на предлагането, недостигът на квалифициран персонал е остър.
Недостатъци на професията мениджър
- Професията мениджър определено не е подходяща за свити и затворени и хора, които не обичат пътуванията;
- Налице е постоянен стрес и висока отговорност;
- Има висока конкуренция и ниска заплата в първите години. Не бива да разчитате на добра заплата веднага след получаване на диплома - трябва да се докажете. Конкуренцията е голяма.
Бизнес мениджър (Business Manager) |
|
Видове мениджъри
Общоприето е да се говори за младши мениджъри (в световната практика - оперативни мениджъри), средни мениджъри и топ мениджъри:
- Младши мениджъри
Мениджърите на начално ниво, които са поставени директно над другите служители - изпълнители. Управителите от това ниво ръководят обикновените работници, специалисти и служители - разпределят задачи и контролират качеството на тяхното изпълнение. Те включват:
- - началници на отдели (магазини, учреждения), складове,
- - отдели и лаборатории в учебни и научни институции,
- - ръководители на секции и смени,
- - мениджъри по продажбите, на които се отчитат специалисти по продажбите,
- - търговски консултанти,
- - търговски представители,
- - търговски агенти и др.
Като цяло повечето от бизнес мениджърите са младши мениджъри, тоест начално ниво. Повечето специалисти стават мениджъри в това си качество.
- Мениджъри на средно ниво.
Мениджърите на средно ниво, контролират младшите мениджъри. В зависимост от размера и структурата на организацията, може да има няколко нива на такива мениджъри. Мениджърите на средно ниво, като правило, са:
- - ръководители на катедри, отдели, катедри,
- - декани на факултети,
- - ръководители на цехове, складове и домакинства.
- Висши мениджъри.
Висшите мениджъри са висш административен персонал в предприятието. Това са малка група мениджъри. Дори в най-големите организации има само няколко души на такива позиции. Топ мениджърите отговарят само пред собствениците на бизнеса (съдружниците или акционерите). Те вземат ключови решения и са отговорни за целия бизнес. Типични позиции тук са:
- - генерален директор на предприятие,
- - банков мениджър,
- - ректор на университет,
- - председател на борда и председател на съвета на директорите.
Мениджърски договор
Но ако се върнем към първоизточника, на запад, там мениджмънта отдавна е съвсем установена и конкретна наука - и при тях това е човек, който е нает или на когото е възложено с мениджърски договор да управлява дейността на цялото предприятие - изпълнителната власт във фирмата. Нещо като директор в нашата терминология. На запад никой няма даже да си помисли, че търговския агент или продавача може да бъде управляващ.
Мениджърите са топ-управление на фирма
Затова, като временно състояние на нещата, можем да приемем за нашите условия, че “мениджърите” са два вида - топ-управление (изпълнителни директори, управляващи Президенти, управители на цяла организация) и средно управление, като началници на отдели, на цехове, на групи… За пълнота, не бива да забравяме, че у нас се е наложило и съвсем бутафорно използване на понятието по отношение на различни видове специалисти, администратори, творчески длъжности и даже за най-обикновени изпълнителски кадри.
Бизнес мениджър
Да се надяваме, че през следващите 50 - 100 години ще настъпи избистряне и изясняване същността на бизнес мениджмънта, но за сега не ни остава нищо друго, освен да се съобразяваме с горната условна класификация и да се ориентираме според ситуацията, като разбираме, че бизнес мениджър е всичко друго, освен това, което е точно такова.
----------------
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Моля, само сериозни коментари. Публикуват се след одобрение на редактор.