Какво е фирмен имидж в бизнеса и как се изгражда?
Елементи на фирмения имидж в бизнеса | |
Вербализация | Ярко описание на ситуацията, бягство от реалността. |
Позициониране | Фокусиране върху уникални характеристики. |
Манипулация | Прехвърляне вниманието на потребителите към друг обект (засенчване). |
Митологизация | Въздействие на публиката на подсъзнателно ниво. |
Емоционализация | Оцветяване на емоционалните компоненти на въздействието. |
Какво е имидж?
Имидж (от англ.: image [ˈɪmɪdʒ]) - е "картина", "образ", "изображение", "отражение" и съвкупността от представи (репутация), развили се в общественото мнение за човек, фирма, продукт или организация, които трябва да се държат в съответствие със своя статус.Същност на понятието "image"
Понятието "image" (образ, репутация) се използва в смисъл на създаването на образ на определени обекти или субекти, отразени в нашата психика въз основа на техните характеристики. В резултат на това терминът „image“ означава нещо по-широко от простото изображение на даден обект и е съвкупност не само от неговите видими (външни) характеристики, но и от невидими (идеални) характеристики.От своя страна понятието „образ“ не може да се счита за пълен синоним на термина „имидж“. По-правилно е имиджът да се определи като вид образ, а именно такъв образ, чийто прототип не е някакво явление или обект, а субективното възприятие за него.
Имидж на обект
Имиджът за даден обект представлява мнението от рационален и/или емоционален характер за този обект (човек, предмет, система, организация), което е възникнало в психиката на група хора въз основа на образ, формиран в тяхната психика, като резултат от тяхното възприемане на определени характеристики на този обект.Имиджология и имиджиране
Изучаване на имиджа
С изучаването на имиджа се занимава науката Имиджология (Imageology). Процесът на създаване на имидж се нарича имиджиране (imaging). Имиджмейкинг (създаването на имидж) е вид дейност, насочена към създаване и управление на имиджа на определен обект или субект.
Създаването на имидж понякога се нарича комуникационна технология. Изграждането на публичен образ позволява да бъде разграничене обекта сред много други подобни, формирайки определено отношение към него у хората.
Как се изгражда имиджа на организация?
Имиджът се създава от PR кампании, пропаганда, реклама, мерки за създаване на определено отношение към даден обект или субект в масовото съзнание. Той може да комбинира както реалните свойства на обекта, така и несъществуващи, приписвани, измислени такива.Инструменти имиджмейкинга
Има много методи за създаване на имидж в зависимост от категорията на обекта. Най-обширният списък от техники се отнася до обекти, чийто рейтинг зависи от имиджа и от качеството на техните продукти или услуги, тъй като действията по имиджмейкинга трябва да маскират истинските цели, показвайки изобретателност.Вербализация
Тази технология включва ярко описание на ситуацията. Вербализацията се използва за изразяване на нов контекст на ситуацията и бягство от реалността.Позициониране
Първоначалното позиционирането е разработено за популяризиране на продукти на пазара. Чрез позициониране имиджмейкърът поставя обекта в благоприятна за него среда и фокусира вниманието на публиката върху уникалните му характеристики. Позиционирането подчертава в обекта онези характеристики, от които потребителят се интересува най-много.Манипулация
Тук има прехвърляне на вниманието на публиката към друг обект, за да се създаде желаната ситуация. Уникалността на създадения обект трябва да засенчи обекта, който е от значение за клиента.Митологизация
Митологизирането въздейства на публиката на подсъзнателно ниво. Задачата на мита е да активира ярките идеи за обекта в посока, която е от полза за изграждане на имидж.Емоционализация
Емоционално оцветената информация е по-лесна за възприемане от човек, следователно, за да се постигне желания ефект, е необходимо правилно да се съпоставят рационалните и емоционалните компоненти на въздействието.Фирмен имидж
Фирменият имидж (образ) специално се проектира в интерес на фирмата, като се вземат предвид характеристиките на дейността, вътрешните и външните качества на компанията. Образът на дадена фирма зависи от нейните действия, поведение или качества.
Оценката на имиджа на фирмата, който е възникнал в отделен човек или в част от обществото (в най-обобщена форма, като оценката за "добро" - "лошо") може да има емоционално оцветяване ("харесвам" - "не харесвам") или може да няма емоционална връзка, а само рационална ("подходящ" - "неподходящ").
Общественото отношение към фирмата е по-подчинено на емоционалната комуникация. Логическите разсъждения могат лесно да бъдат унищожени от добре поставено емоционално послание.
Цел на фирмения имидж
Цел на всеки бизнес е да изгради позитивен имидж на своята фирма в съответната област на производство или услуги, а също и в обществото, тъй като от това зависи неговото съществуване.
Фирмен имидж |
Какво е фирмен имидж?
Фирменият имидж е сложно, събирателно понятие и е съчетание на цял спектър от количествени и качествени характеристики на продукта или фирмата. Тяхното взаимно проникване е в основата на изграждане на цялостен образ – имидж.
Имиджът е съвкупност от черти, насочващи вниманието върху най-добрите и привлекателни качества на организацията, компанията, корпорацията, като едновременно с това включва и механизмите, нейния мениджмънт за повишаване на нейната оценка и авторитет сред потенциалните потребители.
Бизнес имидж
Бизнес имиджът съществува в съзнанието на публиката като поток от информация, който провокира образна и емоционална реакция. Неговото формиране се извършва спонтанно, неусетно в публиката (обществото) и целенасочено, чрез каналите на възприятие – визуално въздействие, вербално (речта в широкия смисъл), събитийно и контекстно.
Целта при създаването на всеки продукт е да се характеризира с добър, висок фирмен имидж, т.е. с позитивен пазарен образ. От друга страна, комуникативната политика на всяка фирма е насочена към достигането на зададения бизнес имидж до получателя.
Фактори за положителен имидж на фирма
Фактори, влияещи върху формирането на положителен имидж на фирма са следните:
- - Финансовото състояние на фирмата.
- - История на фирмата, нейните традиции и репутация.
- - Личността на лидера.
- - Публичност - рекламна известност.
- - Грижа за персонала.
- - Социална отговорност към обществото.
- - Управление на организацията.
- - Фирмен стил на поведение.
- - Етична дейност и взаимоотношения.
Поддържане на приемлив образ пред потребителите.
За поддържането на приемлив за потребителя образ е необходим анализ на спектъра от критерии, които го изграждат – туширане на негативните страни, усъвършенстване и налагане на нови вкусове, изисквания, т.е. възпитание на обществото така, че положителния имидж да се утвърди на ново, по-високо стъпало.
Под влияние на външните фактори, при взаимодействието си с тях, при собствената си еволюция, имиджът търпи изменения. Често нещо, което е било с позитивен имидж вчера, днес се оказва остаряло и с помръкнал имидж, което налага непрекъснати комуникации с потребителите. Комуникацията пък, от своя страна трябва да изгражда позитивен имидж и да го поддържа.
Положителен имидж
Положителният имидж, вследствие на добре планирана комуникация, повишава авторитета и работи за бизнеса, като повишава конкурентоспособността, привлича вниманието на обществото, увеличава обема на поддържащата го клиентела и разширява пазарите сред нови потенциални покупатели.
Имиджът според преобладаването на едни или други черти, представляващи негови характеристики, може да се определи като
- - визуален,
- - социален,
- - продуктов,
- - бизнес.
Визуален имидж
Визуалният имидж е насочен към зрителните усещания за фиксиране на информация за дизайна, фирмената символика и всички носители на образна информация (реклами, модели и др.).Социален имидж
Социалният имидж налага на обществото представата за социалните цели и роля на продукта на фирмата в икономически и културен живот на обществото.Бизнес имидж
Бизнес имиджът формира основната представа за продуктите на корпорацията, организацията, компанията – деловата репутация, обем на производство, качество и обем на продукта, относителен дял на пазара, иновационни технологии, ценова политика и т.н.
|
Продуктов имидж
Уникални характеристики
Продуктовия имидж притежава и уникални характеристики, които позволяват чрез него да се идентифицира конкретната фирма, за да бъде откроена сред множеството други подобни или конкурентни организации, а това способства за интегриране с целевите клиенти на бизнеса. Продуктовият имидж може да има три образа –
- - такъв, какъвто иска да го възприема вътрешната публика;
- - такъв какъвто иска да го види ръководството, струва му се че го има и мисли, че трябва бъде и
- - трети – съществуващ в представите на потребителите.
Постигане на траен имидж
Положителен продуктов имидж се постига, когато има сходство във възприемането на дадена фирам от
- - ръководството,
- - вътрешната и
- - външната публика
Негова задължителна черта е относителна трайност на образа, затова се използват устойчиви, стабилни, ценностно определени установки. Така се постига придаване на определени качества и свойства на продукта дори в случаите на липса на конкретен контакт с него или при недостиг на информация. Това свойство е известно като вторично изграждане на представа – прехвърляне на черти от познатото към непознатото ниво.
Обещание за полза от продукта
Продуктовият имидж трябва да дава информация, да носи преимущества, защото стратегическите цели на продуктовата политика на фирмата не са очевидни и не винаги могат да бъдат прозрени от потребителя. Но тук освен реалност, е необходимо да се прибави до известна степен и обещание - какви преференции ще има потребителя при закупуването на продукта.
Нужно е да се създаде представа за уникалността на стоката, това което я идентифицира като различна, единствена и й дава предимства в конкурентната битка. Уникалността на една стока може да се крие в неповторими характеристики на нейните продукти, в тяхната уникалност, една крачка пред другите фирми в съответната бизнес област.
В позитивния имидж потребителя трябва да съзира очаквана
- - точност,
- - коректност,
- - навременност,
- - сигурност,
- - привлекателност,
- - високо ниво на предлаганите услуги и т.н.
Така и клиентелата ще се придържа към такъв модел на поведение, моделиран от имиджовите характеристики. По своята същност тези отношения са пасивни. Основните усилия се полагат не толкова от корпорацията, а от експертите, професионално ангажирани от нея и отговорни да го градят и пазят.
Имидж комуникация
Впечатляващо представяне
Комуникацията при изграждането на имидж трябва да бъде насочена към начин на представяне, който да бъде ярък, впечатляващ, конкретен. По-добре ще въздейства, ако апелира към чувствата, лесно и бързо се възприема, акцентира на определени черти като изпъкват характерните признаци на организацията.
Нужно е опростяване с цел по-лесно възприемане от широки слоеве потребители, а също и, за да се избегнат неочаквани и понякога нежелани ефекти. Така създадената представа се възприема и запомня по-лесно, което я прави ефективна.
Между чувствата и разума
Даже е добре така създаваните впечатления да носят известни белези на неопределеност, да заемат междинно място между чувствата и разума, между очакванията и реалността. Така веднъж ще доминира разумът, втори път чувствата и те заедно ще определят реакцията на обществото спрямо корпорацията, като по този начин по-лесно ще се устоява на промените.
Изграждане на корпоративен имидж
При корпорациите, трябва да се има предвид, че имиджът на продукта има две страни – описателна (информационна), т.е. образ в по-тесен смисъл на понятието, и оценъчна – провокира сравнение, оценка, емоция. Корпоративният имидж не е застинало понятие, а търпи постоянни промени – под влияние на спонтанното сравнение – една характерна черта на обществото – да наблюдава, да сравнява, да оценява.
Трябва да се помни, че корпоративното управление на комуникациите трябва да се съобразява с обществото, но е задължително да извършва собствен анализ и самооценка, за да не позволи разваляне на имиджа. В този смисъл, имиджът, създаден при корпорациите бива
- позитивен,
- негативен и
- неутрален.
Имиджът на компанията и нейната репутация са цялостна синергия от качество на продукта, професионализъм, реклама и корпоративна идентичност. Само една грешка може да удари сериозно имиджа на компанията, особено ако не признава вина навреме и не успокоява клиентите с подходящи мерки.
Ключът към успеха при изграждането на корпоративен имидж.
Редица примери от практиката потвърждават, че имиджът на една корпорация е нестабилна „стойност“. Формирането на силен корпоративен имидж на компанията и неговото поддържане изискват постоянна работа върху репутацията, незабавна реакция на кризисни ситуации и достоен изход от тях. Прозрачната, детайлна, навременна и честна комуникация е основното оръжие за създаване на добър корпоративния имидж на организацията.
----------------
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Моля, само сериозни коментари. Публикуват се след одобрение на редактор.