Критична точка в бизнеса.
Ако разберете правилно въпроса с критичната точка в бизнеса, ще разберете защо едно и също изделие, произведено от един и същи производител, може да струва както 1 лв., така и 100 лв., без това да е измама. За да ме разберете какво имам предвид, ще си послужа с един пример.Собствен бизнес за производство.
Да допуснем, че вие имате собствен бизнес за производство на химикалки. Работите само вие и сте си определили заплата 100 лв. на месец. Преките разходи за производството на една химикалка (материали, енергия) са 0,10 лв.Определяне на цена.
Колко ще бъде нейната цена (така че да не сте на загуба), ако на месец продавате по:- А) 1 химикалка;
- Б) 100 химикалки.
В първия случай общите ви разходи за месеца ще са:
0,10 лв. (материали) + 100 лв. (заплата) или общо 100,10 лв.
Следователно, за да не сте на загуба трябва да продадете химикалката за 100,10 лв. Но ако сложим и обичайната печалба от 20%, цената ще стане 120,12 лв.
Във втория случай разходите ви за месеца ще бъдат:
за материали - 100 химикалки Х 0,10 лв. = 10 лв.
за заплата - 100 лв.
или общо разходи 110 лв.
Тези разходи като ги разпределим за 100 химикалки ще получим себестойност от 1,10 лв. за 1 брой. Като прибавим 20% печалба ще получим крайна цена 1,32 лв.
От тук следва основната максима в бизнеса - минимум разходи, максимум приходи и разликата да е винаги “+“ т.е. печалба. Критична точка в бизнеса е момента, когато приходите надделеят над разходите и бизнеса тръгне на печалба.
----------
Още препоръки и коментари по темата вижте по-долу в коментарите.
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Моля, само сериозни коментари. Публикуват се след одобрение на редактор.